„Školy jsou službou a my chceme tuto službu poskytovat v takové kvalitě a oborové struktuře jako dosud i do budoucna,“ říká ředitel Střední technické školy ve Žďáře nad Sázavou Josef Crha.

Zástupci krajského odboru školství by chtěli pomocí navrhovaných opatření - například sloučením dvou škol do jednoho právního subjektu, řešit nepříznivý demografický vývoj, v jehož důsledku se rok od roku snižuje počet studentů prvních ročníků. Co vy na to?
Jediné s čím mohu v předložených návrzích opatření ze strany kraje souhlasit je pokles demografické křivky. Ten je skutečností. I přes zmiňovaný fakt však nesouhlasí žádný z ředitelů čtyř středních škol ve Žďáře nad Sázavou zřizovaných krajem s možným slučováním jednotlivých škol, a to z hlediska různosti nabízeného vzdělávacího programu. Navíc ať jde o zdravotnickou školu, gymnázium, průmyslovou školu i školu technickou, všechna školská zařízení ve městě jsou zcela naplněna. Polemizovat by se dalo naopak o významu slova kapacita středních škol. Každé zařízení se snaží pro své žáky vytvořit teoreticky tolik míst, aby mohlo kvalitně uspokojit poptávku všech zájemců o vzdělání. Aniž by dopředu vědělo, kolik studentů bude nakonec školu doopravdy navštěvovat. Tento počet míst tedy nelze srovnávat s čísly z praxe, s čísly skutečných absolventů maturitních, nebo učebních oborů.

Poté, co krajští radní přednesli možná opatření k redukci, měla školská zařízení čtrnáct dní na to, aby se k nim vyjádřila. V jaké fázi jsou jednání teď?
Čekáme na reakci z kraje, přislíbili nám však, že nebudou dělat rozhodnutí „od stolu“, ale budou brát v potaz námi předložené návrhy. Pracovní verze řešení situace by měla být hotova v květnu, v červnu pak verze konečná. Po radních v této souvislosti požadujeme, aby svá rozhodnutí rozložili v čase, a to tak, aby mohli vycházet při přípravě zmiňovaného řešení jak z hodnocení státních maturit v jednotlivých školách, tak zavedení celostátního testování žáků základních škol. Nejen rodiče studentů, kteří v příštím školním roce nastoupí do prvních ročníků některé ze středních škol ve Žďáře nad Sázavou zřizované krajem, ale především budoucí středoškoláky samé, ujišťuji, že jimi zvolený obor dokončí beze změn.

Ve společném prohlášení se všichni ředitelé středních škol ve Žďáře nad Sázavou zavazují ke spolupráci a mimo jiné i k hledání možných finančních úspor v provozech jednotlivých škol. O jaké úspory by vlastě šlo?
Jako ředitel střední technické školy budu mluvit za toto zařízení. V současné chvíli nabízíme studentům čtyři maturitní obory a pět oborů učňovských. V budoucnosti by tak mohlo dojít ke snížení počtu otevíraných oborů ve školním roce a učitelé, například českého jazyka, by pak mohli svůj předmět vyučovat ještě na jiné střední škole ve městě. Úspory v rámci vzájemného propojení nemovitostí nejsou možné.

V úvodu jste mluvil o naplněnosti žďárských středních škol. Kolik žáků navštěvuje konkrétně střední technickou školu a je toto číslo ve srovnání s lety předchozími podobné?
Ve škole studuje nyní 484 žáků, což je sice méně než v letech minulých, kdy jsme měli 510 až 530 studentů, ale důsledek bych hledal spíše v ekonomické krizi, která zasáhla v minulém roce firmy v okrese. Tyto nepřibíraly do svých řad absolventy, a rodiče logicky nedají své dítě studovat obor, ve kterém poté nenalezne pracovní uplatnění.

-------------

Jak to vidí ředitelé středních škol

Společné prohlášení ředitelů středních škol ve Žďáře nad Sázavou

Jako reakci na opatření Odboru školství, mládeže a sportu kraje Vysočina k poklesu demografické křivky počtu žáků v regionu a po jednání s představiteli města Žďár nad Sázavou vydávají ředitelé středních škol toto stanovisko.

Nesouhlasíme s možným slučováním středních škol ve Žďáře nad Sázavou zřizovaných krajem Vysočina a požadujeme zachování jejich samostatnosti i v budoucnu. Na podporu našeho požadavku uvádíme následující argumenty:

• střední školy ve Žďáře nad Sázavou zřizované krajem Vysočina jsou zcela naplněné

• jejich sloučení by nepřineslo výrazné ekonomické úspory vzhledem k odlišnosti vzdělávacího procesu (zdravotnická škola, vyšší odborná škola, gymnázium, učňovská škola) a nemožnosti propojení nemovitostí

• požadujeme zachování oborové struktury v jednotlivých školách

• požadujeme v tak důležité věci rozložit její řešení v čase, požadujeme vyčkat na hodnocení státních maturit v jednotlivých školách a na zavedení celostátního testování žáků v základních školách

• zavazujeme se pokračovat ve spolupráci mezi jednotlivými školami a hledat možné finanční úspory v provozech jednotlivých škol

• nesouhlasíme s tím, že by řešením současné situace mělo být hledáno pouze omezením kapacit škol zřizovaných krajem, ale mělo by se týkat škol všech zřizovatelů

Doporučujeme vedoucím pracovníkům Odboru školství, mládeže a sportu kraje Vysočina maximální odpovědnost při řešení dopadu poklesu žáků v jednotlivých městech kraje. Navrhujeme, aby toto řešení zůstalo v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání ČR. Podle našeho názoru je nutné postupovat v každém městě přísně individuálně s důrazem na specifiku dané oblasti.

Marie Vystrčilová, SZŠ a VOŠZ; Josef Crha, SŠT; Jaroslav Kletečka, VOŠ a SPŠ; Vlastimil Čepelák, Gymnázium Žďár nad Sázavou.