Potvrzují to i majitelé autobazarů. „Je to tak. Na jaře jde prodej vždy dobře. Je to prostě dáno ročním obdobím, po obvyklém zimním útlumu se lidé vydají do bazarů a chtějí vůz,“ podotkl Jaroslav Zelený ze stejnojmenného autobazaru ve Vojnově Městci.

A ještě jeden efekt má pro zákazníky jarní období. Finační. „V novém roce je auto na papíře zase o rok starší, tím teoreticky může drobně klesnout jeho cena. Někteří lidé proto třeba pozdě na podzim radějí počkají až do dašlího roku. Ale nemusí to být pravidlem,“ vysvětlil automobilový technik Jindřich Petrle.

Fabia a felicia

Jaká auta mezi českými motoristy letí? Ta česká. „Felicie, fabie a octavie. Po nich je konstnatní vysoká poptávka. A pak také po dalších vozech z koncernu Volkswagen. Hodně oblíbené jsou i francouzské značky, například Peugeot pro svůj současný zajímavý design,“ konstatoval Michal Břečka z Autobazaru Vysočina u Mělkovic na Žďársku.

Na český „second-hand“ bestseller Škodu Felicii se v poslední době už dotáhla její nasledovnice fabia. „Dokonce bych řekl, že už je žádanější. Je to v poměru tak 60 na 40 pro fabii,“ soudil Jaroslav Zelený. „I když felicia se pořád prodává skoro jako rohlíky v obchodě. Týdně jich prodáme třeba tři čtyři. Je to zkrátka solidní auto pro nenáročné za cenu favorita před pár lety,“ uvedl Michal Břečka.

Klimu ano, ale ne vždy

A výbava? Bez automatické převodovky a klimatizace je auto ve Spojených státech tařka neprodejné. V Česku tak striktní požadavky nejsou. „Klimatizace je takřka podmínkou spíš ve vyšších cenových relacích. Například u auta kolem 200 tisíc už by neměla chybět,“ dodal Břečka.

Ohledně výbavy mezi motoristy často oprávněně převládá strach z přemíry elektroniky. „Starší automobil s kompletní elektronickou výbavou může pozlobit. Nefunkční stahování oken se dá snadno opravit, ale když začnou bláznit čidla motoru, může být problém. Blikající kontrolka závady pohonu zřídka znamená opravdu vážnou poruchu. Většinou nefunguje právě jen to čidlo,“ upozornil servisní technik Luďek Krostík.