„Kolikrát, když jdu s kočárkem po Velkomeziříčské ulici a projede kolem mě autobus MAD, tak si říkám, jestli má taková procházka s děckem vůbec smysl. Ale bydlím na Novodvorské a tomuhle místnímu fenoménu se prostě nevyhnu,“ zanadávala si mladá maminka Jitka.

Nové autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn dodá třebíčská firma TEDOM, která se na trhu začíná poměrně úspěšně prosazovat. Zároveň včera uvedla do provozu vlastní plnicí stanici CNG, kterou nákladem 15 milionů korun postavila nedaleko svého sídla v průmyslové čtvrti.

Provozovatel městské hromadné dopravy v Třebíči TRADOMAD má s městem osmiletou smlouvu, podle níž se zavázal během každoročně začlenit do svého vozového parku jeden až dva nové autobusy na CNG, konečný stav má být 14 autobusů na CNG. Celkově zabezpečuje veřejnou přepravu lidí v Třebíči 30 autobusů.

CNG je ekologický a zároveň levný pohon. „Zemní plyn je levnější než nafta nebo benzín. Jeden metr krychlový stlačeného zemního plynu stojí v současné době kolem 16 korun, je tedy asi o 10 korun levnější než litr benzinu,“ vysvětlil kalkulaci marketingový ředitel TEDOMu Vlado Murár.

Nová plnička CNG má dva stojany, jeden pro autobusy, druhý pro osobní vozy.

Nabízí se otázka, zda je CNG dostatečně bezpečné palivo. Na to Vlado Murár odpověděl: „Oproti obecně vžité představě musím zdůraznit, že opak je pravdou. Vozidla na zemní plyn jsou bezpečnější než ta, která používají benzin, naftu či LPG. Je to dáno především fyzikálními vlastnostmi zemního plynu – oproti kapalným palivům je lehčí než vzduch, jeho zápalná teplota je dvojnásobná oproti benzínu.“ Svou roli hraje i to, že zemní plyn je tankován do speciálních silnostěnných nádob odolných proti nárazu, tlaku a požáru.

Nové autobusy na CNG vydrží na jedno naplnění jezdit průměrně 1,5 dne, bez větších potíží by měly najezdit až 1,2 milionu kilometrů v městském provozu. Jsou nízkopodlažní a většina sedadel je montovaných do podlahy, stupínky konstruktéři minimalizovali. To je výhodné pro méně pohyblivé pasažéry. Na zastávkách autobusy využívají takzvaný kneeling, tedy naklonění pro lepší nástup cestujících.

Jedenkrát za pět let vozidla čeká revize plynového zařízení, které má životnost 15 let.

Jedinou nevýhodou konkrétně v Třebíči je fakt, že neprojedou pod viaduktem u nádraží. Budou tedy působit na linkách, které tudy nemíří.

Holding TEDOM se zabývá kromě výroby autobusů též výrobou vlastních plynových spalovacích motorů, kogeneračních jednotek, výrobou elektřiny a tepla ze skládkového plynu. Zaměstnává 700 lidí, její roční obrat činí 2,5 miliardy korun.

V České republice je v současné době 20 plnicích stanic CNG. Do konce příštího roku se jejich počet zdvojnásobí. V Evropě jich je přes tři tisíce. Po silnicích celého světa v současnosti jezdí více než 9,4 milionu vozidel na CNG. V zemích jako je Argentina dokonce jezdí víc aut na CNG než na klasická paliva. Provozní náklady jsou dnes u zemního plynu jedna koruna na kilometr a až do konce roku 2011 je stlačený zemní plyn osvobozen od spotřební daně. Pak bude daň nepatrně narůstat a v roce 2020 vyšplhá na sumu 2,36 koruny za metr krychlový. To bude v porovnání se současnou daní přes 10 korun za litr benzinu i v budoucnosti stále nesrovnatelně ekonomičtější.

Výběr vozů na CNG je poněkud menší, protože většinu z nich na trh výrobci dodávají již upravených. Dodatečné úpravy, jako je tomu u LPG, jsou spíše výjimečné.