Na odkup areálu společnosti RWE, kde tento zaměstnavatel handicapovaných v pronajaté budově sídlí, se totiž družstvu zatím nepovedlo sehnat potřebné finance. A to i přesto, že sami našli způsob, jak je opatřit, a pracovní možnosti pro invalidy ve městě dokonce ještě rozšířit. V areálu RWE ve Vysocké ulici chtějí vybudovat stanici technické kontroly (STK), díky jejímuž provozu by vydělali na koupi těchto prostor.

„Na výstavbu STK máme navíc přislíbeny evropské dotace, které by mohly, budou-li nejméně polovinu zaměstnanců tvořit invalidé, pokrýt až 95 procent nákladů,“ zdůraznil Josef Kroupa, předseda Sociálního družstva Benna. Proti vybudování STK se ale staví krajští úředníci. Podle nich je na Vysočině takových zařízení až moc, ohled podle nich nelze brát ani na sociální rozměr projektu.

„V případě udělování oprávnění k provozování STK nedává příslušný zákon ani vyhláška možnost přihlédnout při rozhodování k faktu, že by v některém zařízení pracovali handicapovaní,“ sdělil Zdeněk Navrkal z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

V potaz není bráno ani stanovisko Žďárských, kteří by výstavbu STK ve městě uvítali. V územním plánu se s její výstavbou navíc počítá.

Udělování licencí

„Podle počtů na celý kraj Vysočina je STK nadbytek. Problém a nedokonalost zákona je ale v tom, že zatímco třeba u stavebního řízení se vydá stavební povolení a žadatel musí do nějakého termínu začít stavět, v případě licencí na zřízení STK žádné termíny nejsou,“ vysvětlil žďárský starosta Jaromír Brychta.

Pokud tedy žadatel licenci na vybudování „estékáčka“ získá, není způsob, jak jej „dotlačit“ ke stavbě. „Tím pádem také došlo k tomu, že jsou na Vysočině vydané licence i na STK, jež stále nejsou postavené. Krajští úředníci další nepovolí, a když se žadatelé odvolají na Ministerstvo dopravy, tak tam bude vše opět posuzováno podle celokrajského, tedy nadměrného počtu těchto zařízení. Do něj jsou ale zařazeny i licence na stanice dosud nepostavené,“ upozorňuje Brychta.

Na nedokonalost již překonané vyhlášky upozorňuje i právní zástupce Benny Jan Mareš.„Ústavní soud ve své konstantní judikatuře již mnohokrát prokázal, že netoleruje orgánům veřejné moci a především obecným soudům v řešení sporných případů příliš formalistický postup. Zdůraznil přitom mimo jiné, že obecný soud, potažmo orgán veřejné moci, není absolutně vázán doslovným zněním zákona, nýbrž se od něj smí a musí odchýlit.“
Takový nález podle Mareše přesně sedí na tento případ a dává prostor úředníkům spravedlivě rozhodnout a žádosti vyhovět.

Aut přibývá

Čísla totiž jasně hovoří pro Žďár. Ve správním obvodu města bylo k 31. prosinci roku 2009 zaregistrováno celkem 43 261 motorových vozidel. Poslední čísla z 1. září 2010 jsou už citelně vyšší – v evidenci jen za devět měsíců přibylo 1 390 motorových vozidel.

Neustálý nárůst počtu automobilů na Žďársku lze sledovat i z dlouhodobého hlediska. Od roku 2007, kdy bylo k poslednímu prosincovému dni zaregistrováno ve správním obvodu Žďáru 39 038 motorových vozidel, jejich počet do září letošního roku narostl o 5 613. Tento fakt, stejně jako zlepšení zaměstnanosti invalidů, možnost získání finančních prostředků z evropských fondů a spokojenost obyvatel okresního města a jeho nejbližšího okolí, tedy veřejný zájem voličů, však v rozhodnutí kraje žádnou roli nehrál.

To se u mnohých lidí setkává s nepochopením, jež vede i k úvahám o možných nečistých praktikách. „Pokud někdo bere z počtu aut provize, tak nemá zájem počet STK dále v kraji rozšiřovat. Přece jen peníze jsou bližší než nějací invalidé…“ uvádí se v jedné z mnoha reakcí na diskuzi webu zdarsky.denik.cz pod prvním článkem o této problematice z července 2010.

V úvahu teď přichází i možnost, že by byl případ k vyřešení předán úřadu jiného kraje. „Úředník krajského odboru dopravy totiž v našem posledním osobním rozhovoru prohlásil, že nám povolení nikdy nevydá. Později to ale popřel,“ uvedl Josef Kroupa.

Z řízení proto vyloučen nebyl. „Vyloučení úředníka z projednávání a rozhodování věcí má být založeno nikoli na skutečně prokázané podjatosti, ale je dáno již tehdy, jestliže lze mít o jeho nepodjatosti pochybnost,“ vysvětlil Jan Mareš sjednocující tezi Nejvyššího správního soudu o podjatosti.

Místo STK pomoc

Co bude tedy se sociálním družstvem a jeho více než dvaceti zaměstnanci nyní?„Netrvali jsme zrovna na provozování STK, ale přišlo nám to jako dobrý způsob, jak vydělat na odkup areálu a zachování a rozšíření práce pro invalidy. Kdyby se ale našel jiný způsob, jak prostory uhradit, vítáme jej. Je absurdní v dnešní době na jedné straně striktně trvat na překonaném zákoně a vyhlášce, a na straně druhé přihlížet, jak se zastavují miliardové stavby bez ohledu na uzavřené smlouvy a sjednané podmínky. Proto je pro nás ve smyslu probíhající korespondence současný alibistický postoj krajských úředníků i vedení kraje a neustále účelové a primitivní hledání důvodů, jak nám nevyhovět, absolutně nepřijatelný. Zvláště teď před volbami je třeba si uvědomit, kdo kvůli komu kde je, zda volič a daňový poplatník kvůli úředníkům, či naopak,“ zdůraznil Josef Kroupa.