Podle názoru některých pedagogů ale podobné projekty prezentují hlavně sebe. Učitelům v konkrétních situacích, jak se vypořádat se vzděláváním a začleňováním dětí cizinců, vůbec nepomáhají.

Tento názor sdílí například ředitelka Základní školy Nuselská v Havlíčkově Brodě Jana Hartmanová. “Projekt tohoto typu, prezentovaný přednáškami a narychlo vyplněnými dotazníky, které většinou nemají žádnou zpětnou vazbu, jsme ve škole neměli a přiznám se, že je odmítáme. Multikulturní výchovu provozujeme v praxi dnes a denně. Přitom si v mnohdy složitých situacích musíme poradit sami. Za celých deset let nám v tom žádní ministerští úředníci nepomohli,stejně jako žádné multikulturní sdružení,“ říká ředitelka a uvádí konkrétní příklady, kdy se pedagogové této základní školy museli vypořádat se situací, jak vzdělávat a začlenit do kolektivu například děti mongolské národnosti, které často neumějí česky ani slovo. Projekt občanského sdružení Slovo 21 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

Hraní her nepomůže

Obzvlášť oblíbenou částí přednášek, které se pojí právě s tematikou cizinců, je podle koordinátorky Ljilji Batovanja interaktivní hra nazvaná „Ostrov“.
„Hraní her a dotazníky, to pedagogům ani dětem cizinců nepomůže. Uvítali bychom pomoc daleko konkrétnější. Kdyby se některé multikulturní sdružení už konečně zasadilo například o vydání učebních pomůcek nebo cizojazyčných slovníků ze kterých by pedagogové mohli při výuce čerpat. Do českých škol nechodí jen děti z bývalých zemí Sovětského svazu, ale také Mongolové a Číňané, kteří český jazyk neznají. Přesto se pedagogům nakonec podaří, aby se tyto děti mohly aktivně zúčastnit výuky a komunikovaly s okolím,“ zdůrazňuje Hartmanová.

Například do ZŠ Přibyslav, která neměla v minulosti žádné zkušenosti s výukou dětí cizinců, přišel chlapec z Barmy. Podle ředitele Luďka Ježka měl chlapec problémy s češtinou i angličtinou. Musel být proto začleněn do výuky o ročník níž, než kam by patřil podle věku.

Podle ředitele ZŠ Wolkerova z Havlíčkova Brodu Miloše Fikara již v minulosti ředitelé škol přišli s návrhem, aby například v rámci kraje existovaly speciální kurzy, které by děti cizinců jazykově připravily na vstup do běžných škol.