Na letecký den přišli úplně poprvé. Žasli nad leteckou akrobacií i nad výkony parašutistů. Křišťálovi ze Štoků se v sobotu ale nejvíce těšili na ukázku vzducholodi Steva Fosseta.

„Na takovéto akci jsme ještě nebyli. Lákadlo je to hlavně pro děti, ale i mně se líbila letecká akrobacie a seskoky padákem. Nemohli jsme si nechat ujít ani představení vzducholodě Steva Fosseta,“ popsala své zážitky Blanka Křišťálová. Na letišti se líbilo i jejímu synovi Marcelovi. „Nejlepší byla akrobacie a skákací hrad,“ zhodnotil letecký den Marcel Křišťál.

Největším tahákem letošního ročníku se tak stala jednoznačně vzducholoď Steva Fosseta. „Když jsem procházel mezi lidmi, hodně se o vzducholodi bavili. Nyní ji vlastní Čech, který však létá spíše po Evropě, proto její představení v Česku je spíše vzácností,“ přiblížil Robert Kafka z jihlavského aeroklubu.

Vedle zajímavé vzducholodě se letošní ročník pořadatelům podařilo obohatit také o další novinky. „Akrobacie obecně lidi hodně láká, je to pro ně velmi atraktivní. S unikátním kluzákem se tady předvedl německý pilot Christopher Zahn,“ doplnil Kafka.

Na obloze mohli lidé po oba dva dny vidět i českého reprezentanta v akrobatickém létání, Miloše Ramerta z Benešova, který se na Vysočině předvedl na větroni Lo – 100, vyrobeném v roce 1957. Tento historický stroj přivezl na Henčov vůbec poprvé.

„V republice je pouze jeden. V Německu jich mají do dvaceti kusů. Vyrobeno jich bylo šedesát. Větroně tohoto typu se konstruovaly ještě před válkou. Němci je používali v armádě pro nácvik akrobacie pro bojové stíhače. Akrobacie s kluzákem dá mnohem více práce než akrobacie s motorovým letadlem. Mně je ale bezmotorové létání mnohem bližší,“ řekl Ramert s tím, že rád dělá show pro lidi.

„Když létám před rozhodčími na závodech, nemám takovou volnost, vše musí být naprosto přesné. Do Jihlavy se rád vracím, připravil jsem si na letošek novou skladbu, známou z filmu Tenkrát na Západě, aby si ženská část publika mohla třeba i poplakat,“ dodal s úsměvem Ramert.

Na Henčově v sobotu a v neděli létaly i další stroje, které se na tomto leteckém dni doposud neobjevily, například to byl Boeing Stearman, Beechkraft T–34 Mentor nebo Bücker Jungmann BU 131.