Lidem na Vysočině hrozí, že přijdou hned o celou řadu klíčových rychlíkových spojů. Podle nového návrhu jízdního řádu by Vysočina přišla z celkových devětačtyřiceti rychlíkových spojů o devět rychlíků, dalších patnáct je vážně ohroženo.

Podle náměstka hejtmana Libora Joukla by se tak mohlo stát, že například z Jihlavy do Havlíčkova Brodu by jel poslední vlak už o půl osmé večer. „Z krajského města do jednoho z okresních měst to ale přece není možné,“ řekl náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl. Vysočinou nyní projede denně 366 regionálních vlaků a čtyři a půl tisíce regionálních autobusových spojů.

Nový jízdní řád má začít platit 13. prosince. Důvod rušení vlaků je jednoduchý. Nejsou peníze. „Je to samozřejmě závislé na škrtech v rozpočtu. Vytíženost spojů analyzujeme, kompromisním řešením může být někde víkendové omezení nebo zkrácení trasy,“ uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

O grafikonu se jedná

Konečná podoba železničního jízdního řádu však stále není stoprocentní, ministerstvo dopravy ho totiž ještě neschválilo. „V tuhle chvíli nejsem schopen říct, jak to všechno dopadne. Příští týden se máme sejít s náměstkem ministra, do konce týdne snad bude známa konečná verze rychlíkových spojů,“ upřesnil Joukl.

Pokud vláda dodrží hrozbu a kromě zrušených rychlíků pokrátí o dalších 600 milionů i regionální vlaky, bude Českým drahám na Vysočině chybět dalších třicet milionů státní dotace a zatím není jasné, jak tento propad bude řešit

Nový grafikon se podle Joukla projednává od února, zpráva od ministerstva o plánovaném zrušení rychlíků přišla až ve finální fázi přípravy. „Na to vytvoření nových řádů budeme mít, když to půjde dobře, pět dní. Předtím jsme je tvořili osm měsíců,“ dodal náměstek.

Zády se podle Joukla ministři otočili k Vysočině i v případě rozdělení státních prostředků na rozvoj, výstavbu, údržbu a modernizaci silnic a dálnic a železničních dopravních cest. „V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok není, kromě zahájení rekonstrukce dálnice D1, pro Vysočinu na silnice a železnici plánována ani koruna. Jihlava se tak výhledově může rozloučit s dokončením přemostění přivaděče u Pávova, odsunuta je modernizace silnice s už prodlouženým stavebním povolením silnice číslo 34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov. Opravovat se nezačne trať z Kostelce do Slavonic. Ani pod čarou není v rozpočtu fondu žádná jmenovaná stavba na Vysočině,“ upozornil Libor Joukl.