Laicky by se tedy dalo říci, že jde o technologii, která využívá sesbíraného „odpadu“ ze silnic.

Silničáři s takzvanou recyklovanou směsí pracují sice zatím pouhých čtrnáct dní, ale už teď se jim zamlouvá. Je navíc i levnější. „V současné době používáme recyklovanou směs, to znamená odtěženou směs po frézování ze silnic. Směs necháme vytřídit a rozehřát ve speciálním kotli. Poté recyklát dopravíme na místo výtluku a tam jej, samozřejmě v lepší kvalitě, vrátíme,“ vysvětlil ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka.

To znamená, že silničáři nepoužívají klasickou certifikovanou směs z obalovny, ale materiál, který sami vytěžili. „Máme ho na skládce. Přesejeme ho tak, abychom získali určitou zrnitost, a pak ho zahřátý jednoduše použijeme znova,“ přiblížil Míka.

Recyklovaná směs kvalitu nepostrádá

Podle něj tato technologie kvalitu nepostrádá. „Objíždím si daná místa, technologie se mi líbí. Na místech se nevyskytují žádné poruchy a směs na místě drží,“ řekl ředitel krajských silničářů.

Pokud se správa a údržba silnic rozhodne tuto recyklovanou směs používat i nadále, ušetří značnou část nákladů. Podle Míky totiž za jednu tunu zaplatí tisíc korun. Oproti tomu studená balená směs z obalovny stojí čtyři tisíce korun za tunu. „Je to druh velice levného zboží. Potřebujeme peníze pouze na technologii, kterou bychom recyklát rozehřáli, a také proškolené zaměstnance,“ přiblížil Míka.

Řidičům se zalepené silnice nezamlouvají

I přesto by byl nejraději, kdyby se místo provizorních úprav na jaře podařilo opravit silnice celé. „Chtěli bychom, aby se veškeré opravy po zimě dělaly kobercovou metodou, to znamená aby se silnice opravovaly souvisle, protože zaplátovaná Vysočina se mi vůbec nelíbí, a už vůbec se nelíbí řidičům,“ vyslovil se ředitel krajských silničářů.

Letošní situaci s dírami na silnicích po řádění zimy však odhaduje na ještě horší než minulý rok. „Zima přišla v tvrdém nárazu už v prosinci. Znamená to, že silnice už od prosince musíme provizorně vyspravovat,“ uzavřel Jan Míka.