Obrovský úspěch slaví primář jihlavské Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina Miroslav Havlík. Vyhrál totiž konkurz na jediného, a zároveň prvního lektora leteckých záchranných služeb z celé republiky.

Bude tak jako jediný v republice školit posádky vrtulníků z celé České republiky, ne však po stránce technické a odborné, ale z netechnických záchranářských dovedností, jako například komunikace, týmová spolupráce, vůdčí schopnosti, situační připravenost a schopnost připravovat se. To mu umožnilo celoevropské sdružení leteckých záchranných služeb – European Helicopter Emergency Medical Service & Air Ambulance Committee (EHAC). „Cílem EHACu je nejenom zaměřit se na člověka, na záchranáře, piloty a lékaře tak, aby se předcházelo úrazům či nehodám. Z konkurzu ve Vídni vzešel jeden člověk, který zastupuje Českou republiku a je školitelem pro republiku v EHACu. Jsem první, který je členem a zároveň školitelem na této úrovni,“ vyjádřil se Miroslav Havlík.

Po úspěšném absolvování konkurzu by měl primář na jaře tohoto roku absolvovat takzvané školení pro školitele. To by mělo proběhnout v Rakousku. Poté bude tedy posádky vrtulníků učit týmové spolupráci.

Vše je o komunikaci

„Záleží na souhře a porozumění celého týmu. Vždy je vše o komunikaci. Za celou dobu, co na letecké záchranné službě působím, jsem se nesetkal s tím, že by byla na palubě vrtulníku napjatá atmosféra,“ přiblížil Havlík. Ten na letecké záchranné službě v Jihlavě pracuje již od roku 1994. I když je jeho práce jak fyzicky, tak psychicky náročná, velmi si ji oblíbil. „Tuto práci mám strašně rád. Je to trochu jiný styl práce než na pozemní záchranné službě, od začátku mě bavila a přitahovala,“ prozradil na sebe primář. I proto se rozhodl, že se zapojí do projektu EHACu, a posune se tak dál.

Havlík zavzpomínal i na případ, který se mu vryl hluboce do paměti. Vrtulník letěl pro řidiče čtyřkolky, který narazil čelně do velké lípy. Při jízdě se totiž vyhýbal srně, která mu skočila do cesty. Když dorazil Havlík na místo, pacient byl ještě při vědomí. „Mimo jiné zranění jsme měli podezření, zda nemá vážné poranění aorty, takzvanou disekci. Celou situaci jsem mu vysvětlil a řekl jsem mu, že ho musím uspat a až se probudí, bude v brněnské nemocnici na specializovaném oddělení. Tak se i stalo. Díky rychlosti vrtulníku byl pacient s těžkým zraněním dopraven včas. Vše zdárně dopadlo. Již uzdravený pacient poté navštívil záchranku v Jihlavě,“ vyprávěl primář.

Tím, že doletový čas z Jihlavy i do nejvzdálenějších koutů Vysočiny je maximálně patnáct minut, má podle Havlíka pacient vždy velkou šanci na uzdravení. Za minulý rok záchranná služba na Vysočině uskutečnila celkem 563 letů a při tom nalétala bezmála 450 letových hodin.