Nahradí tak zrušenou železniční vlečkovou trať, která v minulosti patřila k nejstarším v republice.

Vítěznou firmou, která vyhrála výběrové řízení, je Eurovia, která má za sebou například stavbu silničního mostu na obchvatu kolem městečka Česká Bělá.

Rekordní počet firem

„Soutěž na provozovatele stavby jsme bohužel museli konat dvakrát. Poprvé totiž došlo omylem k otevření obálky, kterou nám nesprávně označenou, poslal jeden z uchazečů,“ říká starosta města Přibyslav Jan Štefáček. Jak zdůrazňuje, o zakázku na stavbu cyklostezky projevil zájem až rekordní počet uchazečů.

V prvním kole to bylo celkem 27 firem v kole druhém 19. „To ukazuje, jaký hlad mají v současné době stavební firmy po zakázkách. A možná i díky takovému zájmu bude cena stavebních prací nižší než jsme předpokládali, a to o celých deset milionů korun,“ konstatuje spokojeně starosta.

Celkové náklady na stavbu moderní cyklostezky přesahují 31 milionů korun. Z toho tři čtvrtiny nákladů budou uhrazeny ze státních dotací a fondů Evropské unie. Město Přibyslav se bude na stavbě podílet pěti miliony korun. Jak starosta připomněl, pozemky, kudy povede cyklostezka, koupilo do vlastnictví město Přibyslav, čímž se jeho katastrální území podstatně rozšířilo až po uvedenou obec Sázava. Veškeré smlouvy jsou podepsány, úřední náležitosti vyřízeny, první stavební práce mohou začít už tento pátek. Stavba to bude podle starosty Štefáčka náročná po všech stránkách.

Trať měla pohnutý osud

Firma bude muset vybudovat devět speciálních lávek, a vytvořit tak opěrné body, na kterých bude další stavba cyklostezky závislá. Tyto základní a nejnáročnější stavební práce by měly být hotovy do konce roku, ještě dřív, než přijdou mrazy. V příštím roce se bude pokládat zbývající část cyklostezky, to jest její celkový povrch. První cyklisté by se měli po cyklostezce projet zhruba na podzim příštího roku.

Stavbou cyklostezky se završí pohnutý osud železniční trati z Přibyslavi do Sázavy u Žďáru, která byla v minulosti vojenskou železniční vlečkou. Podle starosty Štefáčka údajně nejstarší v republice. Trať využívala různá sdružení k pořádání historických jízd, především v období Vánoc.

Trať byla v havarijním stavu, její údržba a oprava by přišly na mnoho desítek milionů korun. Vlastníkem vlečky byla firma ze Sázavy, která ale na údržbu a opravy neměla peníze. Prostředky ani neměla zájmová sdružení přátel železnic. Proto majitel nechal starou vlečku zrušit, koleje vytrhat a zbořit i vlečkové železniční mosty.