„Automobilka Volkswagen oznámila, že od příštího týdne zastavuje ve svém závodě Emden výrobu elektromobilů. Oficiálně z důvodu zpoždění dodávek materiálu od subdodavatelů, avšak reálným důvodem je to, že se e-auta prostě neprodávají a jejich produkce je těžce ztrátová. Inu, zazvonil zvonec a zelené pohádce je konec,“ napsal na svůj facebookový profil v úterý 12. března těsně po 14. hodině předseda neparlamentní strany PRO Jindřich Rajchl.

Během ani ne 24 hodin dosáhl jeho příspěvek více než 1,6 tisíce sdílení. Jeho obsah je ale zavádějící – Volkswagen v německém Emdenu výrobu nezastavuje, ale pozastavuje, což udělal už několikrát v minulosti. V žádném případě to neznamená, že v Emdenu výroba elektromobilů končí, což je dojem, který může Rajchlův příspěvek vytvářet. Záměrem automobilky je naopak ukončit v tomto závodě výrobu všech modelů se spalovacím motorem – a dlouhodobě jej využívat pouze pro produkci elektromobilů.

Plán? Vyrábět v Emdenu jen elektromobily

„Výroba elektromobilů ve VW Emden bude na pět dní pozastavena. Důvodem jsou problémy s dodávkami u dodavatele. Vozidla by se proto neměla od pondělí do pátku vyrábět," uvedl v pátek 1. března německý deník Süddeutschen Zeitung s odvoláním na mluvčí Volkswagenu.

Dále konstatoval, že Volkswagen zastavil výrobu v Emdenu na dva dny už začátkem února. Tehdy ji skutečně pozastavil kvůli stagnující poptávce, ale týkalo se to nejen elektromobilů, ale i všech modelů se spalovacím motorem.

Jindřich Rajchl patří mezi známé české dezinformátory:

Výroba spalovacích motorů je v Emdenu přerušena i po celý březen, tentokrát ale kvůli plánovaným náběhovým přípravám a přestavbě továrny na to, aby se v ní mohla rozjet produkce spalovacího motoru Arteon Shooting Brake, který se až dosud vyráběl v Osnabrücku. Výroba modelů se spalovacím motorem Passat a Arteon skončila v Emdenu podle plánu ve čtvrtek 29. února 2024. „V budoucnu se budou v Emdenu vyrábět pouze elektromobily,“ uvedl 1. března 2024 Süddeutschen Zeitung.

close info Zdroj: Deník zoom_in Zaměstnanci, kteří na odstavených linkách montovali spalovací motory, nenastupují podle německého tisku žádnou dovolenou, ale projdou přeškolením a přesunou se do sekce výroby elektrických modelů ID.7 a ID.4. „V současnosti se ve výrobě elektromobilů pracuje na jednu směnu, od poloviny března je ale v plánu přejít na dvousměnný provoz,“ uvedl 21. února 2024 německý titul Handelsblatt.

Na výrobce elektromobilů byl závod v Emdenu přeměněn v roce 2020, kdy se stal po dalším výrobním závodě v Cvikově druhou německou továrnou vyrábějící elektromobily. V současnosti se v něm vyrábějí elektromobily VW ID.4, VW ID.7 a nový ID.7 Tourer.

Elektromobil nejprodávanějším vozem roku

Velmi sporné je i Rajchlovo tvrzení o tom, že se elektromobily neprodávají. Podle celoročního žebříčku nejprodávanějších aut v Evropě, zveřejněného letos v polovině února, se elektromobil loni stal naopak historicky vůbec poprvé nejprodávanějším autem roku.

Šlo o Tesla Model Y, vyráběný v USA, v Číně a v Německu, jehož se loni prodalo na evropském trhu 254 822 vozů. Druhým nejprodávanějším modelem byla v Evropě Dacia Sandero s 234 715 prodanými vozy a na třetí příčce stanul Volkswagen T-Roc (204 610 prodaných aut). „Rostoucí popularita Modelu Y a snížení cen v celé řadě pomohly Tesle zaznamenat její největší podíl na trhu od příchodu na evropský trh. Tesla má správný produkt na správném místě ve správný čas,“ uvedl pro britský web Autocar globální analytik Jato Felipe Munoz.

Rajchl neváhal ani vsadit se s předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Danou Drábovou. Prohrál:

V žebříčku nejprodávanějších aut se ale neztratila ani česká produkce. Jak zaznamenal český specializovaný autoweb Garáž, desáté místo v něm zaujala Škoda Octavia, která dorazila ke svým zákazníkům v počtu převyšujícím 160 tisíc kusů, dvanácté v Kolíně vyráběná evropská Toyota Yaris (necelých 159 tisíc kusů), a třinácté v Nošovicích vyráběný Hyundai Tucson (necelých 159 tisíc kusů).

Netrefující se katastrofista Rajchl

Předseda neparlamentní strany PRO Jindřich Rajchl patří mezi politiky, kteří katastrofické vize budoucnosti kreslí velmi často, zatím mu ale jeho předpovědi vůbec nevycházejí.

V říjnu roku 2022 například věštil dlouhodobou odstávku jednoho bloku jaderné elektrárny Dukovany kvůli výměně opotřebované součástky, která podle něj měla trvat nejméně šest měsíců. Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová mu tehdy nabídla sázku o lahev whisky Talisker, že blok bude zprovozněn nejpozději do měsíce, a sázku obratem vyhrála, protože blok byl uveden do plného provozu ani ne po dvou týdnech. Rajchl, který předtím přijal sázku, na stránkách Deníku veřejně slíbil, že Daně Drábové lahev Taliskeru pošle, ale slib podle jejího vyjádření nikdy nesplnil.

Podívejte se, jaké největší dezinformace se vloni šířily internetem v Česku:

„Pan doktor Rajchl se od naší diskuse na Facebooku (po které mne hbitě zablokoval) a od vašeho článku neozval a sázce nedostál. Ukázal tím opětovně, co je zač, což je pro mne za všechny láhve světa,“ uvedla loni v červenci pro Deník Dana Drábová.

Z dalších katastrofických scénářů Jindřicha Rajchla, jež se nikdy nenaplnily, lze zmínit například jeho opakované věštby z roku 2022, že ceny pohonných hmot se u nás dostanou až na 150 korun za litr, případně jeho tvrzení o konci firem, které ve skutečnosti pokračují v činnosti (Lipoelastic).