Sedmačtyřicetiletý Tomáš Pokorný najezdí se svým autem za rok téměř třicet tisíc kilometrů. Kromě pracovních povinností je stále na cestách i kvůli dětem a jejich koníčkům. V minulém roce řešil, jak ušetřit na palivu. Nakonec dal na radu svého švagra. Ten si nechal přestavět svůj šest let starý vůz na pohon autoplynem. „Pořízení nového auta jsme zamítli. Nechtěli jsme se více zadlužovat. Nakonec jsem se rozhodl pro přestavbu na pohon LPG. Sice vyšla na necelých čtyřicet tisíc, ale nelituji. Náklady na ujetý kilometr jsou zhruba poloviční,“ sdělil Pokorný.

Mezi alternativními palivy čeští motoristé preferují hlavně zkapalněný ropný plyn, známý jako LPG:

Rozhodně není sám. K přechodu na pohon na zkapalněný ropný plyn, známý pod označením LPG či jako autoplyn, sáhnou ročně tisíce dalších řidičů. Podle statistik Svazu dovozců automobilů bylo v roce 2023 registrováno bezmála 3,5 tisíce nových vozů s továrním zástavbou LPG. To je o zhruba pět set méně než v roce 2022, který byl rekordním.

„Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. Přesto se však loni prodalo a přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých a poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii,“ řekl výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.

LPG u nás vede

I když v loňském roce zájem o nové vozy s tovární zástavbou na LPG mírně ochladl, stále tvoří v Česku v kategorii alternativního pohonu nejpočetnější skupinu před pohonem na baterie. A to i přesto, že v roce 2023 bylo zaregistrováno rekordních 6 640 elektromobilů. Důvod je prostý – majitelé starších i novějších automobilů s pohonem na benzin si je často nechávají přestavět na systém s autoplynem.

Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet montáží a demontáží CNG (stlačený zemní plyn) a LPG dohromady, odborníci odhadují, že v loňském roce bylo na LPG přestavěno zhruba 4,6 tisíce vozů. Detailnějšími statistikami však resort nedisponuje. Dohromady tak na českých silnicích začalo jezdit v roce 2023 na autoplyn o dva tisíce aut více než elektromobilů. „Zatímco před lety tvořily drtivou většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, v loňském roce už to bylo více než 40 procent,“ podotkl Indráček. Zároveň připustil, že v příštích letech podíl elektromobilů i hybridních aut nadále poroste.

Levnější provoz

Jedním z důvodů přestaveb jsou ceny pohonných hmot. Podle posledních údajů společnosti CCS, která vývoj cen paliv pravidelně monitoruje, se litr Naturalu 95 prodával v prvním únorovém týdnu za průměrných 37,09 koruny. Litr nafty za téměř totožnou cenu. Oproti tomu průměrná cena LPG je téměř dvakrát nižší – zhruba 18 korun za litr. Ve stejném poměru se podle odborníků pohybuje i úspora spotřeby LPG vůči benzinu při rozumné jízdě.

Dalším důvodem jsou vysoké ceny nových vozů. Například cena oblíbeného modelu Škoda Octavia čtvrté generace začíná na částce 619 900 korun. Naproti tomu úprava pohonu na LPG startuje na 25 tisících korunách. „Konečnou cenu se zákazník vždy dozví po prohlídce vozů. Mimo jiné záleží, kolik má motor válců, na značce a typu auta,“ sdělil odborník ze společnosti Autogas-centrum Evžen Procházka.

CNG na ústupu

LPG nemá v současné době na trhu plynovou konkurenci. Stlačený zemní plyn, který měl být jeho náhradou, je na ústupu. Jeho největší boom byl v roce 2017, kdy bylo v Česku nově registrováno 2890 osobních aut. Od té doby počet aut a také obliba CNG klesá. V roce 2023 přibylo do registru „pouhých“ 456 aut. „Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať už bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací,“ řekl před časem ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Dostanou v roce 2024 vedle elektromobilů šanci i jiná alternativní paliva? Možností už mnoho nezbývá:

Nezájem Čechů o vozy s palivem CNG může být dán i relativně řídkou sítí plnicích stanic. „V České republice je v rámci infrastruktury přes 230 plnících stanic na CNG oproti více než 950 čerpacím stanicím na LPG. Budeme-li se dále zaměřovat na uživatelské výhody LPG oproti CNG, další nezanedbatelnou výhodou je menší zásah do rozměru zavazadlového prostoru. Například u Škody Octavie liftbacku je zavazadelník ochuzen u CNG o 100 litrů prostoru. U přestavby na LPG stačí prostor pro rezervní kolo," dodal předseda spolku Asociace řidičů osobních vozidel Josef Pátl.

Dacia na trhu s LPG vládne

Zatímco domácím prodejům automobilů s pohonem na klasická fosilní paliva či pohonem na baterie vládne tuzemská Škoda Auto, u LPG tomu tak není. Na českém trhu v tomto dominuje rumunská automobilka Dacia. Z celkem 7830 nově registrovaných automobilů v loňském roce jich 3325 bylo s pohonem na autoplyn. Druhý v pořadí s velmi výrazným odstupem je francouzský Renault se 167 registrovanými auty. Třetí a zároveň poslední místo patří Fiatu s 12 registrovanými vozy.

Rumunská automobilka je v tomto směru unikátní. Oproti jiným automobilkám staví svoji strategii na kombinaci benzinovém pohonu a LPG s plnohodnotnými nádržemi dlouhodobě. Oblíbený model Dacia Duster, což je rodinné SUV, lze pořídit od 410 500 korun v základní výbavě.