Měděné propojky mezi transformátory a kolejemi zajišťují volnost průjezdu vlakové soupravy.

„Pokud na semaforu svítí zelená a zloději kabely přestřihnou, přeskočí to na znak stůj. Pak se může stát, že strojvedoucí rychlíku začne prudce brzdit a cestující ve vlaku se mohou zranit,“ vysvětlil možné nebezpečí návěstní technik Petr Kolár.

Zloději se podle jeho slov nespokojí s jedním nebo se dvěma kabely. „Lana se ztrácí na více místech, po tratích i ve stanicích. U nás už zmizelo asi dvacet metrů. Jejich hodnota je přibližně čtrnáct tisíc korun,“ podotkl technik, kterého se redaktorům Deníku podařilo zastihnout na sázavské železniční stanici.

Policisté na Žďársku prošetřují v současné době již pět případů ukradených měděných kabelů na trati Havlíčkův Brod – Brno. „Trať byla kromě obce Sázava napadena také v Hamrech nad Sázavou, v Rousměrově a nejnověji i u obcí Kozlov a Sviny,“ informoval mluvčí žďárské policie Václav Kučera.

 

Měď je v průměru za sto korun

Měď je mezi zloději ve žďárském regionu v současné době v kurzu. Dáno je to hlavně cenou kovu, za kterou se ve sběrnách vykupuje. Za kilo mědi se totiž vyplácí v průměru sto korun. Je vůbec možné zjistit odkud kov dovezený do sběrny pochází?

„Po každém zákazníkovi požadujeme občanský průkaz, z něhož si opíšeme potřebné údaje. Když se pak vyskytne nějaký problém, alespoň víme, kde dotyčného hledat,“ uvedl Vladimír Panáček z měřínské firmy Panas sběr surovin.

O tom, že se krádeže mědi v okrese v posledních dnech rozmáhají, svědčí například i řádění zlodějů v nově vznikající čtvrti Klafar II ve Žďáře nad Sázavou. Během pěti dnů tam v polovině února „očesali“ šest novostaveb.