„Obžalobu jsem podala pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Obviněným hrozí trest odnětí svobody na tři až deset let," upřesnila Zdeňka Tománková. Více se ale nechtěla k podané obžalobě vyjadřovat. Vyšetřování případu trvalo dlouhé dva roky. Kriminalisté to v průběhu vyšetřování vysvětlovali složitostí případu, které si vyžádalo vypracování mnoha odborných vyjádření a znaleckých posudků.

Pozůstalí po obětech neštěstí přivítali informaci o podané obžalobě s rozpaky. „Už jsem si myslela, že se to k soudu snad ani nedostane. Po celou dobu jsme měli minimum informací, jak vyšetřování probíhá. Nyní se mne zase zmocňují pochybnosti, zda se vůbec soudu podaří obviněným prokázat vinu," svěřila se Deníku matka jedné z obětí Olga Hadačová.

Zakázku na opravu mostu mezi Golčovým Jeníkovem a Chotěboří tehdy vyhrálo konsorcium firem Strabag a M – Silnice. Jako subdodavatelé se na opravách podílely například firmy M – Silnice Čáslav či Bögl a Krýsl. Podle informací Deníku se budou před soudem zodpovídat Josef Spour a Juraj Nosek z firmy Bögl a Krýsl, Roman Bednařík a Milan Macura za firmu Strabag, Milan Hejkal a Zdeněk Drtina z firmy M – Silnice.

František Lízal a Irena Šedová byli podle obžaloby zodpovědní za technický dozor na stavbě. Irena Šedová je navíc úřednicí na hejtmanství v Jihlavě. Za bezpečnost práce pak zodpovídali Martin Vodák a Marie Hubková z Pelhřimova.

Původní klenbový most, který měla firma Bögl a Krýsl za úkol rozebrat a postavit nový, se tehdy zřítil na šest dělníků. Jednomu se podařilo včas utéct, dalšího se záchranářům podařilo ze sutin vyprostit. Jeden Slovák a tři Češi byli na místě mrtví. Za pádem mostu je s největší pravděpodobností narušení statiky a špatná komunikace mezi firmami.

„Z výslechů svědků i ze závěrů rozsáhlých znaleckých posudků z oboru stavebnictví vyplynulo, že stavební práce, při nichž se zřítil opravovaný most, nebyly řízeny v souladu s ověřenou projektovou dokumentací, a v průběhu prací nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce," vysvětlila loni na podzim krajská policejní mluvčí Dana Čírtková, když informovala o vzneseném obvinění.

Své vyšetřování pomalu dokončují i inspektoři na bezpečnost práce z Oblastního inspektorátu v Českých Budějovicích. Ti udělili pokuty třem subjektům. Firmám Strabag a Bögl a Krýsl. Zatímco pokuty pro tyto firmy zatím nejsou pravomocné, sankce pro koordinátorku bezpečnosti práce Marii Hubkou z Pelhřimova už právní moci nabyla. Hubková se ale rozhodla bránit proti pokutě správní žalobou u Krajského soudu v Českých Budějovicích.

„Žalobkyně se domnívá, že rozhodnutí Státního úřadu inspekce práce, který potvrdil rozhodnutí Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu, je v rozporu se zákonem a žalobkyně je jím ukrácena na svých právech," vysvětlila vedoucí právního oddělení českobudějovického inspektorátu Dagmar Plocková Mahrová.

Kdy začne Okresní soud v Havlíčkově Brodě kauzu projednávat, zatím není jasné. Podle mluvčího soudu Jana Doležala musí soud nejprve rozsáhlý spis prostudovat a pak rozhodne, zda začne případ projednávat ve veřejném hlavním líčení, nebo spis vrátí státní zástupkyni k doplnění dokazování. Soud může také rozhodnout o zastavení trestního stíhání. Vše může trvat i v řádu měsíců.