Ve středu to uvedla Česká televize. „Státnímu zastupitelství v Havlíčkově Brodě podali kriminalisté návrh na podání obžaloby na deset lidí, řekla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Po pádu mostu při rekonstrukci v roce 2014 zemřeli čtyři dělníci. Zástupci stavebních firem, investora i stavebního dohledu jsou obviněni z obecného ohrožení z nedbalosti. Pokud budou za svá provinění shledáni vinnými, hrozí jim trest odnětí svobody od tří do deseti let.

SPIS JE OBSÁHLÝ

„Během vyšetřování se nezměnil počet obviněných ani právní kvalifikace," uvedla Čírtková. Spis, který kriminalisté předali státnímu zastupitelství, je podle ní velice rozsáhlý. Má přes dva tisíce stran a spoustu příloh.

„Zpracování spisu bude složité. Bude trvat několik měsíců, navíc si někteří obvinění podali žádost o přezkoumání postupu policie," řekla havlíčkobrodská okresní státní zástupkyně Zdeňka Tománková. Státní zástupkyně poté buď podá obžalobu k soudu, nebo věc vrátí policii k dopracování.

Most ve Vilémově se zřítil v září 2014. Pod mostem pracovalo v té době šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Podle závěrů policejního vyšetřování, výslechů a odborných posudků nebyly stavební práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.

POKUTY UŽ PADLY

Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty za půl druhého milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl & Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.

Téměř devadesát let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel rekonstrukcí v rámci modernizace silnice druhé třídy číslo 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než dvě stě milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.

Jaroslav Buček