Nejvíce podvodníků řádí na internetových aukcích. Jak to v praxi vypadá? „Poškozený vydraží nějaký předmět, nejčastěji je to mobilní telefon a elektronika, a na účet pošle dohodnutou částku. Poté zboží buď vůbec nepřijde, nebo je doručen balíček s cihlou či pytlíkem mouky,“ uvedl Radim Oulehla, vrchní inspektor žďárského policejního oddělení.

Pokud se poškozený obrátí na policii, ta se pokouší pachatele vypátrat například tak, že sleduje, kde peníze skončily. „Při odesílání peněz na tuzemský účet je možné dohledat jejich příjemce, účty v cizině jsou obtížnější a zdlouhavé,“ popsal Oulehla. Zároveň podotkl, že podvodníci většinou svůj kousek neprovedou jenom jednou, ale opakovaně.

Pro policisty je pak lepší, když se tyto prohřešky týkající se „pouze“ několika stokorun nastřádají, a pachateli je potom možné sdělit podezření z trestného činu podvodu za tisíce korun.

Za letošní rok policisté ve žďárském okrese vyšetřovali několik podvodů, z toho ve třech případech se jednalo o přestupky a v jednom dokonce o trestný čin. Během celého loňského roku se strážci zákona v regionu zabývali celkem osmi přestupky a třemi trestnými činy.

Sérii podvodů má za sebou také devatenáctiletý mladík ze Žďárska, kterého policisté dopadli loni v dubnu. Podvedl například čtyřicetiletou ženu, která se s prodejcem nabízejícím v internetové aukci Aukro mobilní telefony dohodla na koupi dvou přístrojů za více než pět a půl tisíce. Ačkoliv odeslala na mladíkův účet dohodnutou částku, žádné zboží jí doručeno nebylo. K oznámení se pak připojil i třiatřicetiletý muž, který u podvodníka nepochodil zase při koupi mobilního telefonu za téměř tři tisíce korun.

Prodávajícímu „naletěla“ také patnáctiletá dívka, a opět s mobilem za více než tři tisíce korun. Postupně se tedy způsobená škoda vyšplhala na 11 687 korun a policisté zanedlouho sdělili mladíkovi podezření ze spáchání trestného činu podvodu.
„Během výslechu se podezřelý k činu doznal a následně uhradil všem poškozeným vzniklou škodu. Státní zástupce proto rozhodl o podmíněném odložení na dobu osmi měsíců,“ sdělil Radim Oulehla.

Spolupráce s nejrůznějšími internetovými aukcemi a prodejními servery je podle policisty někdy složitější a poskytnutí potřebných údajů není vždy úplně snadné. „Výborně s námi ale spolupracuje například Aukro,“ dodal Radim Oulehla.

Jak by se tedy lidé měli na internetu chovat, aby je podvodníci nenachytali? Především by si serióznost prodejce měli ověřit ještě před tím, než se pro nákup rozhodnou. „Důležité je zjistit si co nejvíce informací od dalších zákazníků a pročíst recenze spokojenosti. Vždy by lidé také měli dbát na ochranu osobních údajů – nikomu nesdělovat hesla k účtům nebo PIN kódy platebních karet,“ vyjmenovala žďárská policejní preventistka Petra Šmídová.

Dostatek času a pozornosti by podle ní lidé měli rozhodně věnovat také důkladnému pročtení podmínek prodeje. V případě formy dodání zboží je potom lepší preferovat osobní předání než doručování poštou. A jak by měl zákazník postupovat, pokud nebude spokojen?

„Zboží zakoupené po internetu je možné bez udání důvodu do čtrnácti kalendářních dnů vrátit,“ upozornila Petra Šmídová, která se snaží společně s kolegyní Janou Martincovou veřejnost s možnými riziky internetu seznamovat prostřednictvím projektu V blízkosti internetu. Ten by měl i laikovi, který nemá se světem počítačů bohaté zkušenosti, ukázat, jak se má chovat, aby se nedostal kvůli celosvětové virtuální síti do potíží.