Stěžovatelka v nich poukazuje na nevhodné chování syna, který do domu pravidelně dochází za další obyvatelkou (jména všech uvedených osob redakce zná – pozn. autora).

„Pravidelně docházím do domu s pečovatelskou službou za svým blízkým příbuzným. Již více než dva roky jsem svědkem nepříjemného hluku, křiku, sprostých nadávek a bouchání do zdi, které se ozývají z bytu navštěvované," řekla Deníku stěžovatelka. Ta zdůraznila, že si stěžují i další nájemníci, kteří bydlí ve stejném patře domu.

„Nejdříve se lidé vše snažili řešit domluvou a hledat nějaké společné řešení, což bohužel bylo bezvýsledné. Následně se lidé obrátili na vedení Sociálních služeb města Havlíčkův Brod a radnici," dodala s tím, že obyvatelé domu dokonce sepsali i petici a iniciovali jednání se zřizovatelem, jímž je město Havlíčkův Brod.

Místostarosta Čeněk Jůzl upozornil, že řešení problému není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

„V domě totiž funguje zcela běžný provoz jako v každém jiném panelovém domě. Nemůžeme tedy nikomu nic zakazovat či přikazovat," řekl Jůzl. Ten podotkl, že město jednotlivé byty lidem pronajímá za určitých podmínek.

„Lidé musí využívat sociální služby, které poskytujeme, tedy například úklid, pomoc s osobní hygienou, nákupy či poradenství," vysvětlil Jůzl. „Zmíněná navštěvovaná klientka je zcela odkázána na invalidní vozík, a proto za ní dochází její syn, který ji pomáhá," dodal Jůzl.

„O víkendech, kdy v domě nejsou ošetřovatelky ani jiní pracovníci, se z dotyčného bytu ozývají sprosté a výhružné nadávky. Jednou do domu přijela i policie, avšak křik a hluk okamžitě ustaly a policistům nikdo neotevřel dveře," konstatovala stěžovatelka. Ta podotkla, že v domě bydlí staří lidé, kteří mají strach a nevědí, co mají v podobných situacích dělat.

Deník se pokusil, a to přímo na místě, oslovit i ženu, kterou syn navštěvuje. Nikdo však dveře bytu neotevřel.

„Syn křičí na kočku a občas i na mě," uvedla vysvětlení této ženy v zápise z únorového jednání s městem koordinátorka pečovatelské služby Eva Šílová. Dokument má redakce k dispozici.

Mimo jiné se v něm uvádí také to, že žena popírá, že by syn bydlel s ní v bytě. Pouze ji navštěvuje a stará se o ni.

Podle dalších oslovených lidí, kteří bydlí ve stejném patře, se občas z bytu ozývá hluk. Někteří naopak uvedli, že v domě je naprostý klid a nikdy si ničeho nevšimli.

Omezené možnosti

„Za lidmi v domě pouze docházíme. Naše kompetence, hranice a možnosti jsou velmi omezené," vysvětlila ředitelka Sociálních služeb města Havlíčkův Brod Magdalena Kufrová. Podle ní musí ctít práva a přání svých klientů.

„Lidé samozřejmě mohou za pracovníky přijít, svěřit se jim a můžeme jim v dané situaci pomoct a poskytnout náležitou podporu a péči. V domě máme pouze zázemí a středisko hygieny," vysvětlila Kufrová.

Stejný názor zastává i vedoucí sociální péče v Domově s pečovatelskou službou Na Výšině Miloslav Kozlík. „Klienti využívají určitou nabídku služeb, ale v případě, že nechtějí, tak je nemůžeme do ničeho nutit. Pracovníci samozřejmě každému velmi rádi pomohou, podpoří v náročných životních situacích či nabídnou možnosti řešení," konstatoval Kozlík. Ten podotkl, že služby v domě s pečovatelskou službou připomínají terénní péči a v domě jsou jen v pracovním týdnu.

Podle dalších dokumentů, které má Deník také k dispozici, je patrné, že město nabídlo ženě rozšíření pečovatelské služby i umístění do Domova pro seniory v Havlíčkově Brodě.

To však klientka odmítla a město se s ní domluvilo na návštěvě domova pro seniory Stříbrné terasy v Jihlavě. Pochází totiž z Jihlavy a ráda by se tam vrátila zpět. V současné době má v jihlavském domově podanou žádost.