Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skutečného viníka soud stále nezná

Havlíčkův Brod – Miroslav Spáčil 24. března loňského roku na silnici nedaleko Štěpánova srazil vypůjčeným osobním autem osmapadesátiletého cyklistu Pavla Stuchlíka z Prahy.

24.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Ten na následky mnohočetných a devastujících zranění na místě nehody zemřel. Senát Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ale včera Spáčila zprostil obžaloby.

„Soud dospěl k závěru, že střet automobilu řízeného Miroslavem Spáčilem s cyklistou, který měl fatální následky, byl důsledkem chyby jiného, dosud neznámého řidiče bílého nebo stříbrného vozidla. Ten skupinu tří cyklistů, byl mezi nimi i zesnulý,  předjížděl na nevhodném místě ve stoupání, a při tomto manévru vjel do protisměru. Miroslav Spáčil chtěl zabránit čelnímu střetu, sjel proto až za  pravou krajnici, tam ale na šotolině dostal smyk a řízení strhl doleva. Teprve v tom okamžiku zaznamenal projíždějícího cyklistu," uvedl soudce Jan Doležal.   Po střetu byl cyklista vymrštěn do vzduchu a  dále mimo silnici a Spáčilův vůz se po nárazu vrátil zpátky na vozovku, kde zůstal stát. Mezitím stačil řidič světlého vozu místem tragédie projet, posléze podle výpovědi svědků přibrzdil, a když viděl, co se stalo, z místa nehody ujel.

Dvě vteřiny

„Miroslav Spáčil jel povolenou devadesátikilometrovou rychlostí a nebyl pod vlivem alkoholu ani jiných návykových látek. Podle soudního znalce měl pouhé dvě vteřiny na rozhodnutí a vozidlo, které strhl, neměl v tu chvíli šanci ovládnout," pokračoval Doležal.

Soudní znalec Milan Lang  v soudní síni pustil počítačovou vizualizaci nehody. Tím podstatnou měrou přispěl k objasnění jejího průběhu.
Senát,  státní zástupce i obhajoba tak mohli tragickou nehodu vidět nejen z „nadhledu", ale také z pohledu obou řidičů i z pohledu prvního ze tří cyklistů. Pavel Stuchlík byl v tu chvíli na osudném druhém místě.

„Vozidlo, kterým Miroslav Spáčil cyklistu srazil, bylo v pořádku. I po nehodě jeho ovládací prvky fungovaly," konstatoval Lang.  „Jediné, co snad lze obžalovanému vytknout, je skutečnost, že neměl vjíždět na pravou krajnici. Nejdříve se měl snažit zabrzdit a teprve v okamžiku,  kdy by bylo zřejmé, že nelze případné čelní srážce s protijedoucím vozidlem zabránit, tak měl strhnout řízení. Vpravo to ale nešlo, za silničním příkopem byla asi tři metry vysoká stráň," řekl Lang a podotkl, že v čase dvou vteřin, které měl Spáčil na reakci, by to ale žádný běžný řidič nezvládl. „Chyboval řidič toho bílého nebo stříbrného vozidla, který zcela jednoznačně neměl skupinu tří cyklistů  před vrcholem stoupání předjíždět," uvedl Lang a dodal, že podle výpočtů jel tento řidič asi stokilometrovou rychlostí.

Obžalovaný Miroslav Spáčil projevil nad tím, co se stalo, lítost.

„V okamžiku, kde jsem na horizontu uviděl to světlé auto, mohlo to být tak dvacet nebo třicet metrů, jsem se strašně lekl. Chtěl jsem se mu vyhnout a auto strhl nejprve vpravo. Tam jsem ale najel na krajnici a cítil, jak se auto naklonilo ještě více vpravo. Dupl jsem proto na brzdu a volant strhl prudce doleva. Pak přišel ten náraz. Toho cyklisty  jsem si všiml jen těsně před tím. Pak už nevím, co se dělo dál," vypověděl Spáčil, který při nehodě také utrpěl zranění.

Před soudem vypovídali i dva cyklisté, kteří s Milanem Stuchlíkem vyrazili osudného 24. března 2012 na vyjížďku.

Oba prohlásili, že viníkem byl řidič světlého auta, který je v kopci předjížděl. „A pak, když viděl, co se stalo, zbaběle ujel," podotkl jeden  z nich.

Po vynesení rozsudku si žalobce, který Miroslava Spáčila obvinil ze spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti a zdůvodnil to mimo jiné tím, že obžalovaný reagoval neadekvátně a byl schopný své vozidlo včas zastavit, vzal lhůtu na rozmyšlenou. Stejně tak zmocněnkyně pozůstalých. Ta po Spáčilovi požaduje finanční náhradu za způsobenou újmu ve výši téměř dvou a půl milionu korun. Pouze obhajoba se práva na odvolání přímo v soudní síni vzdala.

„Stanovení výše odškodnění za způsobenou újmu pozůstalým zesnulého Pavla Stuchlíka, soud odkázal na pořad soudu civilního," uzavřel případ soudce Jan Doležal.

Fakta
K tragické nehodě, při které zemřel cyklista Pavel Stuchlík, došlo 24. března 2012 kolem čtvrt na deset na silnici Habry – Ledeč nad Sázavou nedaleko Štěpánova u Leštiny u Světlé. Viníkem nehody byl řidič nebo řidička bílého nebo stříbrného vozidla, které ve směru na Habry předjíždělo ve stoupání skupinu tří cyklistů. Toto vozidlo z místa nehody odjelo a je možné, že chvíli poté odbočilo na Chrtníč.

Autor: Jaromír Kulhánek

24.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vedení žďárské radnice chce lidem více zpřístupnit část Sázavy.
6

Bude se po řece plout na lodičkách? Jednání zatím nejsou konkrétní

Kniha Vyprávěnky o panence Lence od Josefa Havlíka má za sebou slavnostní křest. Publikace vyšla v nákladu 150 výtisků.
24

Vyprávěnky o panence Lence pokřtila i Beata Rajská

Na výživném dluží 200 tisíc korun

Žďár nad Sázavou – Z přečinu zanedbání povinné výživy je podezřelý čtyřicetiletý muž ze Žďáru nad Sázavou.

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Vysočina - Přinášíme vám vyplněný dotazník politických špiček z Vysočiny. Takto politici odpovídali na naše otázky v Deník-Busu před volbami v pátek 13. října. (Pro lepší čitelnost klikněte do grafiky)

Mošt je nejen vitaminovou bombou, ale také základem pro jablečné víno

Habří – Přišel podzim a spolu s ním i sklizeň všeho, co se v našem kraji urodilo. Meruňky a broskve stejně jako hroznové víno se na Vysočině moc často netrhají, zato jablka odedávna byly a dodnes jsou naším nejčastějším ovocem. V Habří, malé vesničce na Bystřicku, se jablka každoročně nejen sbírají a uskladňují, ale také zpracovávají.

Politika je v kraji pánská jízda

Vysočina - Přehled lídrů nejsilnějších politických stran na Vysočině jednoznačně ukazuje na pánskou jízdu. Ženu mají ve svém čele pouze Zelení. Před čtyřmi lety přitom stálo v čele kandidátek v kraji hned několik žen. ANO táhla vzhůru dnešní eurokomisařka Věra Jourová, ODS vedla do parlamentu Jana Fischerová, ženy stály v čele kandidátek Zelených, Pirátů i zemanovců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení