„Důkladné kontroly probíhají v našem kraji denně a budou se stejnou intenzitou pokračovat,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Na kontrolách se nejvíce podílejí hlídky z dálničního oddělení ve Velkém Beranově, které loni uložily naprostou většinu kaucí, celkem jich bylo 273 za částku přesahující šest a půl milionu korun.

Vážení a kontroly v minulosti probíhaly v areálu Celního úřadu pro kraj Vysočina ve Stříteži. Loni na podzim začali krajští policisté využívat zpevněnou a dostatečně rozsáhlou plochu pro kontrolu kamionové dopravy v Jihlavě v Pávovské ulici.

Na nové kontrolní stanoviště míří kamiony nejen z dálnice D1, ale také ze silnic v okolí. Pokud policista odkloní řidiče kamionu z trasy jeho běžného provozu, je řidič povinen zajet k místu, kde bude kontrolní vážení provedeno.

Vedle největší povolené hmotnosti na nápravu, na skupinu náprav a dalších hmotnostních poměrů kamionu se kontroluje také největší povolená rychlost a největší povolené rozměry. Samozřejmostí je kontrola dokladů a ověření dodržování dalších předpisů pro profesionální řidiče. Při důkladné kontrole trvá prohlídka jednoho kamionu téměř hodinu.

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se na důkladné kontroly kamionů zaměřují již od roku 2011, kdy vznikl speciálně vyškolený tým s názvem Kamion. „Vedle kontrol technického stavu vozidel se hodláme více zaměřovat i na upevňování nákladu. Zjišťujeme totiž, že řada nehod na dálnicích ale i na i silnicích nižších tříd je spojena s tím, že z nákladního vozidla něco vypadlo,“ prozradil koordinátor týmu Peter Halán.

Policisté odhalují nesrovnalosti u českých i zahraničních šoférů. „Řidiči zejména z třetích zemí často nedodržují zákonem stanovené bezpečnostní přestávky a falšují tachografy,“ uvedla Čírtková. Dalším velkým problémem na Vysočině je jízda s přetíženým kamionem, kdy se poměrně často jedná o nákladní vozidla určená pro převoz dřevní hmoty.

Rekordním rokem zůstává 2016, kdy bylo uloženo 319 kaucí za 7 073 000 korun, téměř o tři miliony více než rok předtím.