Do bytu v ulici Dolní se v odpoledních hodinách snažili vetřít dva muži, kteří tvrdili, že jsou zaměstnanci telefonické společnosti a jdou měřit pokrytí signálem. Ačkoliv městští policisté vyjeli ihned na místo, muže se jim již najít nepovedlo.

S největší pravděpodobností šlo ale o podvodníky, pracovníci telekomunikačních společností Telefónica O2, Vodafone ani T-Mobile totiž takovou činnost neprovádějí, pokud o ni zájemce sám nepožádá.„Případy, kdy se na nás lidé obracejí s tím, že se v domě pohybují podezřelé osoby a něco nabízejí, jsou nyní velmi časté. Přestože nemusí jít vždy o podvodníky, jsme rádi, že nám obyvatelé města tyto události oznamují,“ nechal se slyšet Martin Kunc, vedoucí žďárské městské policie.

Podomní prodej

Martin Kunc zdůraznil, že v případě, že by prodejci nabízeli lidem nějaké zboží, jedná se o přestupek, za který mohou strážníci udělit blokovou pokutu. Podomní prodej totiž ve Žďáře zakazuje městská vyhláška.

To ale „podfukáři“ zřejmě vědí, proto mnohem častěji obcházejí byty a domy s nabízením nejrůznějších služeb. A to od kontroly plynoměrů, vodoměrů, radiátorů přes přestupy k jiným pojišťovnám nebo mobilním operátorům.

Přestože tito prodejci nemusejí mířit do domů a bytů vždy nutně s nekalými úmysly, lidé mají být podle policistů vždy obezřetní. Jinak by totiž mohli skončit jako oběti krádeže. Ve chvíli, kdy je už zloděj uvnitř obydlí, není pro něj problém člověka okrást.

Podvodníci si navíc vybírají nejčastěji seniory, kteří jsou většinou důvěřivější, fyzicky slabší a také žijí často sami.

Prověření návštěvy

„Lidé by neměli nikoho cizího pouštět do domu a neotvírat, pokud neví, kdo je za dveřmi. Vhodná je i instalace kukátka a bezpečnostního řetízku,“ poradila žďárská policejní mluvčí Jana Martincová. Následně by se měl člověk pokusit ověřit totožnost návštěvy.„Zaměstnanci společnosti Telefónica O2 a autorizovaní prodejci vlastní identifikační kartu, jejíž vzor lze nalézt na našich webových stránkách. Při každé návštěvě zákazníka má náš zaměstnanec povinnost prokázat se touto kartou. Pokud má zákazník pochybnosti, je mu k dispozici bezplatná linka, na níž si totožnost zaměstnance může ověřit. Na této lince se také dozví, jak s podvodníkem komunikovat a jaké kroky dál podniknout,“ popsal Martin Žabka, mluvčí společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

Také pracovníci nabízející služby společnosti Vodafone jsou vybaveni průkazkami, na kterých je kromě loga operátora i aktuální fotografie prodejce, číslo jeho občanského průkazu a kód, díky němuž je možné identitu pracovníka ověřit na bezplatné telefonické lince. Každý prodejce je navíc oficiálně certifikován a certifikát mu je udělován vždy jen na půl roku.

Průkazkami prodejce, kteří navíc nejsou přímo zaměstnanci firmy, ale smluvní pracovníci, naproti tomu nevybavuje telekomunikační společnost T-Mobile. „Vzhledem k počtu prodejců a potenciální fluktuaci není možné zajistit jejich aktuálnost a zabránit zneužití ztracených či odcizených průkazek nebo jejich padělání. Některé firmy svým zástupcům své vlastní průkazy či certifikáty vystavují, ale univerzální recept na ověření jejich pravosti není. Dá se jen doporučit stejný přístup jako k obchodníkům s jiným zbožím, tedy obezřetnost a zdravý rozum,“ uvedla Martina Kemrová, mluvčí společnosti T-Mobile.
Linky, na které se mohou lidé mající podezření, že by se mohli stát obětí podvodníka, obrátit, jsou v případě telekomunikačních společností bezplatné. Lidé by se ale neměli s ověřováním totožnosti zdráhat ani v případě, kdy žádná taková telefonní čísla k dispozici nejsou.

Po prodejci mohou například požadovat kontakt na nadřízeného, ověřit si informace o firmě na internetu či přivolat městskou policii.