Tento případ není v okrese zdaleka jediný. Policisté jich na Žďársku řeší kolem dvou desítek ročně. A to se jedná jenom o oznámené případy, mnozí lidé si totiž často nechají pro sebe, že se stali obětí internetového podvodu.

Listopad a prosinec

Největší žně mají podvodníci tradičně právě nyní – v období kolem Vánoc, kdy lidé objednávají přes internet dárky pod stromeček.

„V loňském roce bylo na Žďársku hlášeno v listopadu a prosinci tolik případů jako po zbytek roku. Za dva měsíce, tedy podobný počet, jako od ledna až do října,“ popsala žďárská policejní mluvčí Jana Martincová. Letos již podvodníci mají na svědomí škodu za 280 tisíc korun, loni bylo číslo za srovnatelné období zhruba poloviční.

Podvodníci nabízejí přes internet to, co jde mezi kupujícími na odbyt nejvíc. Tedy mobilní telefony, notebooky nebo i parfémy. Právě s koupí parfému přes internet má nepříjemné zkušenosti i dvaadvacetiletá Martina ze Žďáru nad Sázavou.

„Objednala jsem si parfém za hodně výhodnou cenu – sedm stovek s tím, že normálně stojí téměř dvakrát tolik. Prodávající mi přes e mail tvrdila, že jde o nevhodný dárek, který dostala. Převedla jsem jí na účet peníze, ale i když slibovala dodávku do tří dnů, ani po dvou týdnech nic nepřišlo. Na e maily nereagovala,“ popsala dívka. Prodávající nakonec postrašila až výhrůžka policií, místo voňavky ale zaslala zpátky peníze.

„Z toho usuzuji, že žádný parfém ani na prodej nikdy neměla, nebo má jeden vyfocený, který nabízí všem,“ dodala Martina. Pokud se přestupek proti majetku či trestný čin podvodu povede prokázat, pachateli hrozí pokuta do výše 15 tisíc korun, nebo dokonce až dva roky odnětí svobody.

Ač se policistům na Žďársku daří velké procento podvodníků nakonec dopadnout, lidé by podle nich měli být při nákupech přes internet obezřetní a preferovat portály či prodávající, s nimiž mají dobré zkušenosti. „Pokud prodejce neznají, měli by si o něm zjistit co nejvíce informací. Dobré je také číst recenze a zkušenosti jiných nakupujících,“ poradila Jana Martincová. Před každým nákupem má pak mít zákazník v malíčku nejen podmínky samotné transakce, ale i reklamační řád, zásady dodání zboží včetně s dodávkou spojených nákladů či kontaktní informace prodejce.

„Uchovat by si lidé měli i záznam o všech provedených internetových transakcích nebo podobu webových stránek prodejců,“ podotkla Martincová. Přestože mnozí lidé na internetových aukcích nabízejí věci, za něž chtějí platit předem, existují i jiné, bezpečnější způsoby, jež by měly jít s prodejcem dojednat. Zvolit lze třeba dodávku zboží na dobírku, kdy jsou peníze zaplaceny přepravci až při doručení zboží. Obsah zásilky je ale vhodné před zaplacením zkontrolovat. Uvnitř se totiž nemusí nacházet to, co si člověk ve skutečnosti objednal.