Vozidla se ztrácejí nejvíc na Žďársku a Pelhřimovsku. „Policejní statistiky ukazují, že největší zájem mají zloději právě o modely aut Škoda Octavia, které jsou na českém trhu stále nejprodávanějším vozem. Vybírají si většinou stříbrné, šedé nebo různé pastelové odstíny těchto automobilů s rokem výroby 2005 a mladší," uvedl kriminalista Zdeněk Maloušek. Krádeže mají podle něj většinou na svědomí dobře organizované skupiny pachatelů, kteří si vozidla předem vytipují, poté se na místo vrátí a auta odcizí. „Nelze vyloučit, že se může jednat i o zcela náhodné krádeže," dodal.

Ukradená vozidla pak končí v rukou další skupiny pachatelů, kteří upraví vše potřebné, aby auta získala novou identitu. Poté vozidla putují zpět do prodeje jako ojetá. K jejich legalizaci mohou sloužit doklady od havarovaných vozidel, používají se i padělky dokladů cizích zemí, s jejichž pomocí jsou auta do registru vozidel v Česku přihlášena jako individuálně dovezené vozy.

„Osobní auta se velice často kradou také pro účely snadného pořízení náhradních dílů, kdy je odcizený vůz po krádeži uklizen do objektu, kde jej pachatelé co nejrychleji rozeberou na náhradní díly, a tyto díly pak putují do neautorizovaných servisů a různých dílen," upozorňují kriminalisté.

Obranou proti krádežím jsou jakékoli zabezpečovací prvky od jednoduchých mechanických až po složité vyhledávací systémy. Je však důležité, aby je řidiči používali. „Velké procento řidičů v případě krátkodobého zastavení vůbec zabezpečení neaktivuje. Nejčastěji se jedná o uzamykání řadicí páky. A právě takového okamžiku mohou zloději snadno využít a nezajištěné vozidlo odcizit," uvedl Maloušek.