Napadne vás občas před jízdou, na koho asi dnes na silnici natrefíte a jestli se v pořádku vrátíte zase domů? Pokud ne, patříte mezi necelou desetinu českých řidičů, kteří usedají za volant naprosto beze strachu. Více než devět desetin z nich někdy čelí obavám, jak potvrdil průzkum společnosti Nextbase, zpracovaný ve spolupráci s organizací BESIP a výzkumnou agenturou Ipsos.

Je to zakázané a nebezpečné. Přesto mobil za volantem používá půlka řidičů

Asi není velkým překvapením, že beze strachu řídí více mužů (12 procent) než žen (6 procent). Pouze výjimečně se za volantem bojí 61 procent účastníků provozu obou pohlaví, občasný strach přiznává 18 procent mužských řidičů a 34 procent žen. Pravidelné obavy v průzkumu potvrdilo 6 procent dotázaných. Věk přitom nehraje roli – mladí i staří řidiči se za volantem bojí stejně.

Za špatného počasí se za volant nehrneme

Povětrnostní vlivy jsou vůbec nejzásadnějším faktorem, který ovlivňuje naši chuť sednout do auta. Platí to samozřejmě hlavně v zimě při sněhu a náledí, odrazuje ale i déšť či mlha. Při zhoršení stavu vozovky, například námraze nebo sněhové nadílce, si 55 procent Čechů cestování autem z důvodu bezpečnosti raději rozmyslí. Mezi ženami se mu vyhne dokonce 70 procent řidiček.

Zpětné zrcátko
Konvexní zrcátko je důvod, proč dobře vidíme za sebe. Ne všude ho ale mají

Pro třetinu dotázaných je důvodem, proč za volant nesedat, snížená viditelnost za mlhy, deště nebo při sněhových přeháňkách. 17 procent pak raději nejezdí v noci.

Chybují hlavně „ti druzí“ 

Někteří řidiči se vzdávají řízení například v dopravních špičkách, kdy je hustý provoz, a vyhýbají se silnicím i v okamžiku, že se poblíž koná hromadná akce lákající velké množství lidí. V takových případech do auta nesedá 28 procent řidičů a řidiček. Souvisí to zejména s mizivou důvěrou, kterou máme ke schopnostem ostatních účastníků silničního provozu. Z chyby jiného řidiče, která povede k dopravní nehodě, má strach celých 47 procent dotázaných. Další častou obavou je agresivita, jíž se bojí 35 procent motoristů, stejně jako srážky se zvěří. Z opilých řidičů má strach 34 procent respondentů.

Palubní kamery se používají při řešení dopravních nehod a škod.
Používání palubních kamer v autech: kde jsou povolené, a kde nikoliv

„Z průzkumu vyplývá že čeští řidiči mají největší strach z nepředvídatelných okolností, které mohou vést k nehodě,“ říká Laszlo Szalontai ze společnosti Nextbase, výrobce palubních kamer. „Právě palubní kamery v takovém případě pomohou dokázat, že nejste viníkem nehody.“ Samotná přítomnost záznamového zařízení dle dat společnosti Nextbase může snížit riziko nebezpečné jízdy a tím i zavinění nehody až o třetinu. Mezi obvyklé obavy účastníků provozu dále patří například řízení ve velkých městech, nepřehledné křižovatky nebo kolize s cyklisty.

O vlastním umu pochybnosti nemáme

Zatímco z jiných řidičů má obavy téměř polovina z nás, vlastní chyba za volantem přijde na mysl jen 11 procentům českých řidičů. Z průzkumu provedeného začátkem ledna 2023 vyplývá, že za špatné řidiče se považují pouhá 2 % Čechů, zatímco za výborné 28 procent respondentů, mezi muži dokonce 38 procent. Většina z nás hodnotí své řidičské umění jako průměrné – takto se označilo 69 procent dotázaných. Také ostatní motoristy nejčastěji hodnotíme jako průměrné (83 procent), za špatné řidiče je považuje 11 procent dotázaných a za výborné pouhá 2 procenta respondentů.

„Češi celkově patří mezi ty řidiče, kteří se na silnicích chovají zodpovědně,“ komentuje výsledky výzkumu Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP Praha. „Největší strach tak pramení z nedbalosti ostatních či řidičů, kteří jsou pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek. Alkohol ostatně patří mezi hlavní příčiny nehod, stejně jako nepřiměřená rychlost a neuzpůsobení jízdy stavu vozovky. Ale například i silný déšť nebo první mráz zvýší statistiku nehodovosti, obavy jsou zde tím pádem na místě.“