Abychom se mohli spolehnout na zdravé tělo, které se dokáže ubránit epidemiím respiračních chorob, chřipek a viróz, musíme se o něj náležitě starat. Pestrá strava, pohyb na čerstvém vzduchu i kvalitní spánek jsou základními kameny dobře fungujícího imunitního systému. A právě proto bychom si měli dávat dobrý pozor, co si, a to nejen o svátcích, dáváme na talíř. Podle imunoložky je totiž jedna surovina, kterou o svátcích pořádáme ve velkém množství, přímo zodpovědná za snižování obranyschopnosti organismu.

Proč nám cukr tolik škodí, jak jíst o Vánocích méně cukru a jak si připravit snadné zdravé kuličky bez cukru podle receptu naší čtenářky?

Co je to imunitní systém a z čeho se skládá:

Zdroj: Youtube

Vliv cukru na imunitní systém

Pokud je řeč o imunitním systému člověka, existuje jen málo složek běžné potravy, které by byly škodlivější než cukr. A když se o svátcích podíváte na svůj jídelníček, jen málokdo může tvrdit, že si právě ke kávě či čaji nedal na ochutnání jeden rohlíček, perníček, pracnu či kolečko lineckého cukroví.

Sice se říká „všeho s mírou“, ale o svátcích se to většinou zvrtne a najednou se přistihneme, že do sebe cpeme už desátý včelí úl.

Štědrovečerní večeře. Ilustrační snímek
Co po vánočním obžerství? Chybou je jít z extrému do extrému, říká odborník

„Když máte vysokou hladinu cukru v krvi, bývá to způsobeno mnoha faktory. Nejčastěji je to ale příjem příliš velkého množství cukru z vaší stravy. Následně se spustí začarovaný kruh inzulinové rezistence a obezity, která vyžene zánětlivé cytokiny, poškodí krevní cévy a aktivuje imunitní systém na opravu těchto oblastí,“ tvrdí imunoložka a alergoložka Heather Moday pro americký zpravodajský kanál CNBC.

A ve chvíli, kdy je imunitní systém člověka zaměstnán, je jeho tělo vystaveno zvýšenému riziku nákazy infekčních chorob.


Nahrává se anketa ...

„Vysoká hladina cukru v krvi vytváří velké rozptýlení pro náš imunitní systém a dláždí cestu nebezpečným bakteriím a virům, aby proklouzly přes obranu našeho těla,“ říká současně lékařka funkční medicíny, která se zaměřuje na hledání skutečné příčiny onemocnění namísto opakovaného potlačování jejích symptomů.

Cukr a sůl by měly být konzumovány s mírou v doporučených dávkách
Cukr versus sůl: Co vaše zdraví ohrožuje víc? Smrtelná dávka není až tak vysoká

Nadměrný příjem cukru může vést k oslabení imunitního systému člověka i podle této studie. Cukr ale přispívá k narušení funkce imunitního systému a patologickým stavům i podle tohoto výzkumu.

Jak přijímat méně cukru

Odstranění přebytečného cukru ze stravy pak může nejen pomoci ukončit tento cyklus, ale může jej i zcela zvrátit. Snížení spotřeby cukru je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak podle imunoložky zlepšit svůj imunitní systém.

A pokud mluvíme o Vánocích, je zde hned několik možností, kde lze cukru ubrat. „Částečným řešením je snížit množství cukru na polovinu již při přípravě cukroví. Vyměnit můžete i ztužené tuky za máslo. Část lze nahradit i sušeným ovocem nebo ořechy. Zdravější variantou může být i nepečené cukroví, pro které použijete sušené ovoce a ořechy. Cukr pak již používat vůbec nemusíte,“ radí nutriční terapeutka Šárka Jakešová na svém webu Výživa poradna.

Další důležitou radou je také nenahrazovat cukrovím plnohodnotné jídlo, k čemuž v rámci vánoční pohody a hojnosti často dochází. Cukroví si dejte až jako zákusek po jídle společně s ovocem. Sníte ho tak výrazně méně. Také si stanovte množství kousků na den, které nechcete překročit a naservírujte je na talířek, který v průběhu dne již nedoplňujte.

Recept na cukroví bez cukru

O svůj recept na vánoční cukroví, které neobsahuje ani zrnko cukru, se s námi podělila i naše čtenářka Ludmila Jačková z Prahy, která ho připravuje už desátým rokem. Velkou výhodou této vánoční nepečené dobroty je, že je pokaždé jiná, ale stále stejně jednoduchá, zdravá, bez cukru, ale přitom vynikající. Ale pozor, to ovšem neznamená, že nemá žádné kalorie!

Časté dochucování uvařeného jídla solí může lidem zkrátit život o několik let.
Sůl nad zlato? Dochucování může způsobit předčasné úmrtí, zjistili vědci

„Tohle cukroví jsem vymyslela asi před deseti lety, když mi začala vadit silná sladká chuť klasického cukroví, a navíc mě rozčilovalo, že přes Vánoce vždycky přiberu. Řekla jsem si proto, že zkusím narychlo pár dní před Štědrým dnem vymyslet ještě něco snadného ze surovin, které mám doma. A tak jsem si zahrála na pejska a kočičku, a kupodivu to dopadlo fantasticky,“ tvrdí čtenářka.

Co budete potřebovat:

  • Oříšky různých druhů
  • Dýňová či slunečnicová (ale i jiná) semínka
  • Plátky kokosu
  • Sušené ovoce – švestky, datle, fíky
  • Rostlinný sirup – datlový, javorový
  • Kokosový olej či máslo, burákové máslo

Postup:

  1. Recept je jednoduchý v tom, že vezmete všechny ingredience a rozmixujete je pomocí silného kuchyňského mixéru či robotu. Nejprve rozmixujte směs ořechů a semínek, případně i plátky kokosu nahrubo. Kolik máte, tolik dáte.
  2. Následně přidejte sušené ovoce po částech až do požadované konzistence. Nejvíce by ale mělo být ořechů a semínek. Sušeného ovoce stačí zhruba třetinové množství, ale když dáte půl na půl, ničemu tím neuškodíte. Cukroví bude „mokřejší“.
  3. Směs můžete dochutit rostlinným sirupem, kokosovým olejem, burákovým máslem či oblíbeným kořením, jako je například skořice.
  4. Těsto by mělo mít spojitou konzistenci. Vytvarujte kouli a nechte v lednici zchladnout.
  5. Poté tvarujte drobné kuličky. Připravte si mleté ořechy, mák, kokos, hořké kakao a hotové kuličky v nich obalujte. Uchovávejte v chladu.