VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žigulík vozil i dopravní hlídky Veřejné bezpečnosti

Třebíč – V minulém díle jsme nahlédli do historie jednoho z nejoblíbenějších sovětských automobilů, jehož základem byl Fiat 124, auto roku 1966.

16.10.2015
SDÍLEJ:

Jaroslav Houžvička zakoupil svůj VAZ 2103 v roce 1977 a opatruje jej dodnes. Autu se chystá dát nový lak.Foto: Jan Kotlík

Ve městě Togliati byl vybudován mamutí komplex, který chrlil statisíce nových automobilů, z nichž velká část putovala i na západní trhy. Vzhledem k úspěchům nového sovětského automobilu začala automobilka rozšiřovat paletu nabízených vozů.

Mezi roky 1971-1972 se začala rozbíhat výroba vozu VAZ 2102 s karoserií kombi, jehož tvary byly opět převzaty z Fiatu 124, tentokrát z verze Familiare. Těchto vozů se však k nám dováželo jen omezené množství a sehnat kombíka bylo ještě složitější, nežli obyčejného sedana. „Nuladvojka" u nás soupeřila především s kombíky značky Wartburg a Moskvič. A kdo byl v téhle trojici vítězem, snad nemusíme zdůrazňovat. Žigulík ve verzi kombi měl navíc „silnější" převod diferenciálu, což v praxi znamenalo, že byl při jízdě ještě o něco svižnější, nežli sedan.

Luxus z Tojliati

V roce 1973 přišel na trh luxusní Žigulík s označením VAZ 2103 s motorem 1500 ccm. „Patnáctka" byla ve své době i v evropském měřítku velice atraktivní auto se zdařile provedeným designem. Příď i záď vozu byly mírně prodlouženy, kapoty dostaly nový tvar, chromovaná přední maska obsahovala čtyři světlomety, zadní čelo pak větší svítilny. Celá karoserie překypovala chromovanými lištami a doplňky. Změny se dotkly i interiéru, kde byla zcela nová luxusně vybavená přístrojová deska s mnoha přístroji, imitací dřeva a dalšími zlepšeními. Novinkou bylo například takzvané odtahové větrání, prodloužená vnitřní madla u všech dveří a sklopná loketní opěra uprostřed zadního sedadla. Díky silnějšímu motoru byla navíc „nulatrojka" skutečně svižné auto. Díky tomu bylo také s oblibou využíváno dopravními hlídkami Veřejné bezpečnosti.

Jednu z „patnáctek", které můžeme potkat v Třebíči, vlastní Jaroslav Houžvička. Ten ji zakoupil v roce 1977 jako novou. Jak už ale víme, tak získat nového Žigulíka nebylo zrovna lehké. Pro toho svého musel Jaroslav Houžvička až do Benešova a ještě k tomu navíc zaplatit 5000,- Kčs, za „vystání" místa ve frontě před Mototechnou místními lidmi! Když si uvědomíme, jaký byl v té době průměrný měsíční plat, nejednalo se zrovna o malé peníze. Ale, taková byla doba. Houžvičkům od té doby Žigulík věrně slouží a co nevidět se dočká nových blatníků a nového laku. Vždyť VAZ 2103 je auto, které si to rozhodně zaslouží!

V příštím díle se pomalu dostaneme až do přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, kdy došlo k razantnímu omlazení karoserie Žigulíků.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

16.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš

ANO na Žďársku vyhrálo 132:42

Ilustrační foto.

Plameny po třech porážkách naplno bodovaly

Je to úžasný výsledek, který jsme na Vysočině nečekali, říká nová poslankyně ANO

Vysočina – Do Sněmovny se dostala za hnutí ANO na Vysočině také Monika Oborná, osmadvacetiletá projektová manažerka v zemědělství z Náměště nad Oslavou. Kraj tak má nyní čtyři poslance oproti dřívějším dvěma. Hnutí Andreje Babiše tu získalo 28,63 procent hlasů a převálcovalo dříve dominantní sociální demokracii.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb.

S výsledkem jsme rozhodně spokojeni, libuje si lídr Pirátů

Vysočina – Jako lídr kandidátky na Vysočině má Jan Pošvář významný podíl na tom, že do nové Poslanecké sněmovny vstoupí poslanci za Českou pirátskou stranu. Stranický zisk ho nikterak nepřekvapil.

Zelení: Smetla nás vlna populismu a extremismu

Vysočina – Za výprask tradičním stranám označila volby Hana Veronika Konvalinková, která byla jedničkou kandidátky Strany zelených na Vysočině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení