Obojživelníci žijící u Panského rybníka u Kamenice budou skákat po svém vlastním chodníčku. Žábám a čolkům nechá totiž Kraj Vysočina vybudovat zábrany, které umožní živočichům bezpečně přejít silnici zejména v období jarní migrace.

„Do této doby zde byly instalovány pouze dočasné bariéry v podobě pásů z PVC a záchytných kyblíků. Ty však neplní zcela svůj účel, způsobují živočichům stres a mnoho jedinců stejně zahyne pod koly projíždějících aut," uvedl Zdeněk Chlád, radní pro oblast životního prostředí.

Dočasné bariéry byly u silnice poblíž rybníka instalovány od roku 2003 a za 10 let bylo tímto způsobem přeneseno více než 6 tisíc obojživelníků, zejména ropucha obecná, čolek obecný, rosnička zelená a blatnice skvrnitá. Jedná se o ohrožené i silně ohrožené druhy. Nejcennější z nich je blatnice skvrnitá, která patří mezi nejohroženější druhy naší herpetofauny. Rosnička zelená a blatnice skvrnitá jsou navíc předmětem ochrany podle práva Evropských společenství. „Tento dočasný způsob ochrany však ošetřuje pouze jarní migraci dospělců k rybníku, neřeší zpětnou migraci obojživelníků do okolní přírody ani migraci již metamorfovaných jedinců. Vhodnějším řešením je vybudování trvalých přechodů respektive podchodů pod silnicemi," přiblížila Martina Kratochvílová z odboru životního prostředí Kraje Vysočina.

Záchranné bariéry u Panského rybníka spočívají v instalaci plechových dílců se speciálním profilem v silničním příkopu, které navedou obojživelníky do již vybudovaného propustku. „V místech křížení silnice s polní cestou budou plechové dílce navíc doplněny o žabí přechody, které živočichy opět bezpečně nasměrují na druhou stranu silnice," informovala Kratochvílová. Výhodou tohoto systému je podle ní velmi snadná montáž a demontáž, bezúdržbový systém a dlouhodobá životnost. „Navrhovaný systém trvalých bariér byl již instalován na mnoha místech České republiky, a to s velmi kladným dopadem na místní populace obojživelníků," doplnil Zdeněk Chlád.

Nejstarší instalace tohoto způsobu řešení je u Velké Hleďsebe u Mariánských Lázní (23 let), další instalace je například Broumov u Tachova, Skalní Mlýn u Blanska, Špindlerův Mlýn, Kraslice, Kdyně, na dálnici D 47 Lipník nad Bečvou – Bělotín, na D 8 u Chabařovic. V Kraji Vysočina se jedná o pilotní projekt.

Předpokládané náklady na bariéry pro obojživelníky jsou milion korun, kraj může na realizaci projektu získat z ministerstva až 90 procentní dotaci. Bariéry pro obojživelníky by měly být hotové v roce 2014.