Těmto setkáním 
v následujících týdnech zřejmě neunikneme. Na každém druhém rohu mineme hejtmana Jiřího Běhounka, z poštovní schránky na nás pro změnu vykoukne lídr opozice Ota Benc. Předvolební kampaň pro krajské volby startuje. Do vlastních voleb nového krajského zastupitelstva zbývá pětačtyřicet dní.

Přesto by nás letos mělo obklopovat méně plakátů a billboardů s politiky než ve volbách v druhé polovině minulé dekády, kdy náklady na kampaně rostly do závratných výšek.

Z krajských stranických sekretariátů a volebních štábů shodně zaznívá, že letošní kampaň bude méně nákladná a tudíž skromnější. „Na volební kampani jsme se snažili šetřit. I proto ji organizujeme sami bez marketingových specialistů. Spoléháme na práci našich členů i dobrovolníků," charakterizoval formu kampaně vysočinské KDU-ČSL předseda krajského výboru Štěpán Komárek. Lidovci se plánují obejít bez mítinků, jejich specialitou zůstanou stranické reklamní bannery na plotech.

Agenturám letos volby nevydělají

Ušetřit na kampani chtějí také občanští demokraté, na kampaň půjde z regionálního rozpočtu půl milionu korun. Také tato strana letos vsadila při organizaci kampaně na členy, dobrovolníky a sympatizanty. „Na billboardech, které zajišťuje ODS centrálně, se objeví lídr krajské kandidátky Ota Benc. Nevím, kolik přesně těch billboardů bude, ani nemám srovnání s minulými volbami. Ale je jisté, že se na kampani bude šetřit," zdůraznil Jaroslav Makovec, regionální manažer ODS.

V rámci kontaktní části kampaně objedou kandidáti Vysočinu, ale o žádné „monstrakce" jít nemá.

Kvůli šetření tak na kampani ODS letos nevydělají nejen velké agentury, ale ani nejrůznější regionální zprostředkovatelé dílčích služeb 
v souvislosti s volební kampaní. „Nabídek jsme měli spoustu. Telefonátů, kde jsem musel říct, že nemáme zájem, jsem letos vyřizoval nepočítaně," dodal Makovec.

Sociální demokracie, která uplynulé čtyři roky hejtmanství a krajskou radu díky minulému volebnímu výsledku ovládala, bude patřit v kampani k nejviditelnějším.

Na kampaň v regionu má ČSSD přes dva miliony korun, její plakáty jsou už na plakátovacích plochách v krajském městě k vidění několik týdnů.

A hlavní tváře kampaně v čele se současným hejtmanem 
a lídrem nové kandidátky Jiřím Běhounkem budou díky připravenému turné k vidění 
i zblízka naživo. „Pro předvolební kampaň jsme připravili turné s názvem Je to vaše Vysočina. Objedeme celý kraj, postupně navštívíme 43 míst napříč celou Vysočinou," poznamenal tvůrce vysočinské kampaně ČSSD Petr Krčál. Turné startuje v pondělí 3. září v Bystřici nad Perštejnem 
a skončí den před volbami ve Žďáru nad Sázavou.

ČSSD chce nalákat voliče všech generací. Kromě obhajoby svého čtyřletého vládnutí na Vysočině, které považují sociální demokraté jednoznačně za úspěšné, a představení programu pro další čtyři roky, tak bude součástí turné například soutěž Křížem krážem Vysočinou.

KSČM rovněž ohlašuje úspornou podobu předvolební kampaně. „Oproti kampani 
v roce 2008 nejspíš nebudeme mít billboardy. Je to pro nás příliš drahé a málo efektivní," řekl lídr kandidátky vysočinských komunistů Jan Slámečka. Na plakátovacích plochách a v domovních schránkách ovšem tváře kandidátů KSČM chybět nebudou. Volební štáb nechystá ani velké mítinky 
v centrech měst. „Na mítinky chodí čím dál méně lidí, spíš budeme organizovat menší setkání s voliči," dodal Slámečka.

Premiéry nováčků

Pro TOP 09 se Starosty půjde 
o první předvolební kampaň ke krajským volbám, před čtyřmi lety toto uskupení neexistovalo. „Využijeme zkušeností z volebních kampaní 
v roce 2010. Půjde o klasickou outdoorovou kampaň, první desítka kandidátů se bude 
v rámci kontaktní kampaně setkávat na nejrůznějších místech s voliči," řekl předseda TOP 09 na Vysočině Jiří Blažek. Detaily kampaně budou známy po středečním setkání centrálního volebního štábu.

Suverenita už v pátek v Jihlavě ukázala, že bude v kampani ke krajským volbám sázet na svoji předsedkyni a prezidentskou kandidátku Janu Bobošíkovou. „V rámci kampaně budeme mít billboardy 
s Janou Bobošíkovou i se mnou jako lídrem Suverenity pro krajské volby. Jako malá neparlamentní strana si nemůžeme dovolit dělat několik samostatných kampaní," připomenul Vladislav Nechvátal, lídr Suverenity, která se pro krajské volby spojila se Stranou důstojného života. Jak ale páteční mítink ukázal, Jana Bobošíková na nás nebude hledět pouze z billboardů, ale také třeba z etikety láhve s kojeneckou vodou.

Česká pirátská strana jde 
do krajských voleb rovněž poprvé. A otevřeně přiznává, že nemá nejen lidi, ale ani peníze. „Plakátovat budeme na sociálních sítích a na neplacených plakátovacích plochách," řekla ke strategii kampaně místopředsedkyně pirátů na Vysočině Michaela Vodová. Strana nepočítá ani s billboardy. „Roznášet letáky do stránek není náš styl, rozdávat je budeme na mítincích a na Masarykově náměstí v Jihlavě," dodala Vodová. Přímo v Jihlavě se uskuteční tři mítinky,
od půlky září budou mít piráti v centru města každý pátek informační stánek a připravují 
i tři výjezdy po kraji.

V letošních krajských volbách na Vysočině celkem kandiduje osmnáct politických subjektů a koalic. Před čtyřmi lety jich bylo čtrnáct, do zastupitelstva se dostaly jen ČSSD, ODS, KSČM a KDU-ČSL. Křeslo hejtmana i radu obsadila ČSSD s podporou KSČM.