„Návštěvnost ovlivňuje počasí," řekl Milan Jahoda, jednatel firmy Aikon, která loď provozuje. Plavby byly na přehradě zahájeny v létě 2007. Jinde na Vysočině se lidé výletní lodí nesvezou.

„Loňská sezona byla mírně slabší než ta předloňská. Jak to bude letos, to se teprve uvidí," uvedl Jahoda. Důležitá je podle něj propagace a vymýšlení doplňkových programů a tematických plaveb, aby se lidé vraceli. Podotkl, že k dalešické přehradě netáhnou tak velké turistické cíle, jaké jsou třeba u Vranovské přehrady, kde je kromě zámku ve Vranově nad Dyjí i hrad Bítov.

Dalešická přehrada s přečerpávací vodní elektrárnou má zase tu výhodu, že v zimě nezamrzá. Loď díky tomu vyplouvá celoročně. Vodní plochy jinde na Vysočině slouží jako zdroje pitné vody nebo nejsou pro výletní parník dost velké. Dalešice jsou zásobárnou technické vody pro Jadernou elektrárnu Dukovany.

Loď Horácko je určena pro 115 cestujících. Je to starší plavidlo, které dřív sloužilo v Rakousku, později na Labi. Na dalešické přehradě je od ledna 2012. Loni zjara byla loď asi dva měsíce na souši kvůli opravám.

Podle starostky Koněšína Hany Žákové by bylo dobré v budoucnu pořídit úplně novou loď, komfortnější pro cestující. Jahoda pro nejbližší dobu takovou investici neplánuje. „Návštěvnost není taková, že bychom si mohli vydělat na novou loď. Ale nikdy neříkej nikdy," řekl. Výhledově si umí představit třeba druhé plavidlo pro méně lidí.

Větší nabídka

Žáková vidí přínos lodní dopravy v tom, že se rozšířila nabídka pro návštěvníky regionu. „Loď je velkým lákadlem," uvedla. O zlepšování podmínek pro turisty se podle ní starají i obce u přehrady, služby se snaží rozšiřovat místní podnikatelé. „Úzce spolupracujeme s Klubem českých turistů na doznačení turistických tras po obou březích přehrady," dodala. Snahu o lepší vybavenost přístavišť informačními tabulemi, odpadkovými koši ale kazí vandalové. „Každý rok se setkáváme s jejich poškozením či zcizením," stěžovala si starostka.