Nově příchozí piloti jsou absolventy oboru profesionální pilot a oboru stavby letadel na Vysokém učení technickém v Brně. „Jejich hlavními motivy pro vstup do armády byly touha pilotovat a ovládnout létající stroje,“ uvedla mluvčí 22. vrtulníkové základny Jindřiška Budiková.

Pro některé je možnost začít létat s vojenskými vrtulníky splněním dětského snu. „Od malička jsem byl fascinován stíhačkami a šel jsem si za svým cílem, i když cesta ke splnění tohoto snu byla klikatější," svěřil se nový pilot Lukáš Novotný.

Ilustrační foto.
Nájemné v třebíčských bytech podraží. Má se narovnat cenová nespravedlnost

Civilní piloti mohou do vojenského prostředí vnést pestré zkušenosti. „Myslím, že pro mnohé civilní uchazeče nabízí tento program zajímavou alternativu k naplnění jejich touhy létat. Kromě toho vnímám bohaté a pestré zkušenosti dosavadních uchazečů jako obohacení našeho vrtulníkářského světa“, zhodnotil velitel 22. vrtulníkového křídla Martin Janďourek.

Musí splňovat přísné požadavky

Kdo se chce stát vojenským pilotem musí splnit několik podmínek. „Základním předpokladem je mít ukončené minimálně bakalářské vzdělání technického směru, ideálně v oboru pilot letadla. Dále musí tito adepti mít absolvovaný teoretický kurz pilota dopravních letadel, známý pod zkratkou ATPL, který značí, že nejsou úplnými začátečníky v létání,“ popsala Budiková.

Vrtulníková základna Náměšť nad Oslavou

- vznikla 1. prosince 2013
- má více než tisíc zaměstnanců
- je vyzbrojena dopravními vrtulníky Mi-171 Š
- disponuje i bitevními vrtulníky  Mi-24/35
- po roce 2023 by měli získat nové víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper

Zájemci, kteří mají s létáním praktické zkušenosti získávají výhodu. „Zvyšují jejich šance na přijetí, stejně jako tělesná zdatnost či znalost anglického jazyka alespoň na úrovni B1.Také je důležité, aby uchazeči měli zdravotní klasifikaci LA 2, která potvrzuje, že je schopen letecké služby na všech typech podzvukových letadel,“ doplnila mluvčí.

Před ostrým letem zasednou do lavic

Ještě předtím, než se objevili na základně, museli projít kurzem základní přípravy na Velitelství výcviku, které je na Vojenské akademii ve Výškově. „Nováčky čeká v následujících měsících tvrdý výcvik, který absolvují v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Nejprve projdou pořádnou dávkou teorie a výcviku na leteckých simulátorech. Poté se zúčastní praktického letového výcviku na vrtulníku, který je v rozsahu sto padesáti letových hodin. Až se stanou opravdovými profesionály rozhodne se, zda budou i nadále piloty vrtulníků Mi-17 a 171 Š nebo se stanou prvními piloty nové pořizovaných vrtulníků H-1,“ vysvětlila Budiková.

Nákupní centrum Stop Shop v Třebíči.
V Budějovicích vyroste nové nákupní centrum, místní se ptají: Potřebujeme ho?

Nábor nových letců neustane ani v následujících tři až pěti letech. „Má to souvislost nejen s rozsáhlou modernizací vrtulníků. Je zřejmé, že současná tíživá situace v civilním letectví zvyšuje zájem uchazečů o práci vojenského pilota,“ mínila mluvčí.

V současné době je možné stát se pilotem vrtulníku u 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou a u 24. základny dopravního letectva v Praze – Kbelích.