VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017 2
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 130 Kč

Všeobecné sestry s osvědčením všeobecná sestra. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, - odborná zdravotní péče poskytovaná v domácím prostředí pacientů , na základě doporučení ošetřujícího lékaře včetně vedení dokumentace, Místo výkonu práce: Velké Meziříčí a okolí , Nástup: dle domluvy, Nabízíme:, - pracovní smlouvu, dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti , (v rozsahu dle domluvy), - smysluplnou a zajímavou práci, , - prostor pro seberealizaci,, - odborné vzdělávání a supervizi,, - zaměstnanecké benefity,, - zázemí stabilní organizace., , Požadujeme:, - odbornou způsobilost v souladu se zákonem č. 96/2004 Sb.,, - předpoklady pro práci s lidmi, dobré komunikační dovednosti,, - zodpovědnost, samostatnost,, - řidičský průkaz sk. B - aktivní řidič/ka,, - znalost práce na PC,, - trestní bezúhonnost., , Pracovní pozice je vhodná i pro rodiče na mateřské či rodičovské dovolené, , studenty VŠ nebo aktivní zdravotníky ve starobním důchodu., V případě zájmu o uvedenou pozici zasílejte profesní životopis a motivační dopis na, adresu Charitní ošetřovatelská služba, Studentská 4, 591 01 Žďár nad Sázavou nebo, na email barbora.hadrous@zdar.charita.cz , , Bližší informace: Barbora Hadrous, vrchní sestra Charitní ošetřovatelské služby,, mob.: 777 755 435, e-mail: barbora.hadrous@zdar.charita.cz. Pracoviště: Diecézní charita brno - oblastní charita zr - charitní ošetřovatelská služba - pobočka velké meziříčí a okolí, Poříčí, č.p. 1256, 594 01 Velké Meziříčí. Informace: Barbora Hadrous, +420 777 755 435.

Výroba - Výroba Seřizovači 24 000 Kč

Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) SEŘIZOVAČ CNC. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hlavní náplň práce: , • seřizování a obsluha CNC stroje, • výroba implantátů a komponentů, • samokontrola jakosti, • spolupráce s technologem, , Od úspěšného kandidáta očekáváme: , • znalosti na úrovni ÚSO technického směru, • praxe seřizování nebo programování CNC – vhodné i pro absolventy mechanik seřizovač, • orientace v technické dokumentaci a používání měřidel, • aktivní přístup a dobrou pracovní morálku, • smysl pro odpovědnost, • práce na 3 směny , , Nabízíme? , › Zaučení v oboru výroby zdravotnických prostředků, › Zajímavá a pestrá práce, › Možnost využití firemního vzdělávání, › Zázemí prosperující české výrobní firmy, › Možnost osobního růstu , , Pokud Vás naše nabídka oslovila, zašlete svůj životopis na pers@medin.cz, popř. nás kontaktujte na tel. č. 566 684 355. , www.medin.cz. Pracoviště: Medin, a.s. - pracoviště nové město na moravě, Vlachovická, č.p. 619, 592 31 Nové Město na Moravě. Informace: , .

Výroba - Výroba Seřizovači 18 500 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních fréz karuselář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ 5.9.2018 v 9,00 hod. ve velké zasedací místnoti ÚP ČR , KoP Žďár nad Sázavou, 4. patro, Požadavky: vyučen, 3 směnný provoz, Popis práce: obsluha jednotlivých typů karuselů ve strojírenských provozech firmy, týden dovolené navíc, závodní stravování, penzijní přípojištění. Pracoviště: Žďas, a. s., Strojírenská, č.p. 675, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Nikola Filipová, +420 607 015 667.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 16 800 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Obsluha závěsové linky. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16800 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň pracovní pozice:, - Věšení závěsů se zbožím na katodovou tyč., - Provádí vizuální kontrolu kvality pokoveného zboží, kontrola kvality zboží na vstupu a výstupu linky., - Přendává závěsy se zbožím z katodové tyče na manipulační vozík., , Co od Vás očekáváme:, - Vyučení ve strojírenském oboru výhodou., - Praxe ve výrobní společnosti výhodou., - Důslednost, pracovitost a manuální zručnost., - Nástup možný ihned., , Co Vám nabízíme:, - Profesionální zázemí, zodpovědnou a perspektivní práci v dynamické české firmě., - Možnost odborného vzdělávání, profesního růstu a seberealizace., - Odpovídající finanční ohodnocení podle kvality a výsledků odvedené práce. , - Odborné a pečlivé zaškolení během zkušební doby., - 5 týdnů dovolené a další finanční i nefinanční benefity.. Pracoviště: Tokoz, a.s., Santiniho, č.p. 20, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: , .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záložník Velkého Meziříčí Petr Dolejš otevřel skóre utkání proti Frýdku-Místku brankou z penalty.

Smejkal: Měli jsme zvítězit

Rak signální.
2

Samozvaní zachránci raků v nouzi mohou napáchat více škody než užitku

Vandal rozbil zadní sklo zaparkovaného auta dlažební kostkou

Žďár nad Sázavou – Poškození zaparkovaného automobilu Volkswagen Passat, ke kterému došlo ve středu kolem půl druhé v noci ve žďárské Okružní ulici, prověřují tamní policisté.

Oba nováčci na úvod bodovali

Žďársko – O jeden klub více než loni, tedy jedenáct, jich bude v nižších krajských fotbalových soutěžích na Vysočině působit ze žďárského okresu. Právě jim bude i v této sezoně vyhrazena v týdeníku Vysočina pravidelná rubrika.

Tropická vedra zvířata zatím příliš netrápí

Vysočina – Vysoké teploty nejsou příjemné mnohým domácím zvířatům. Z psích plemen jsou to hlavně buldoci či boxeři. „Majitelům psů doporučuji nevenčit přes den, stačí s nimi zajít na procházku ráno a večer,” prozradila jihlavská veterinářka Marcela Cecchinato. Domácí mazlíčci by měli mít neustálý přísun tekutin a být ve vyvětraných místnostech.

Polná rozstřílela Humpolec, Velké Meziříčí nezvládlo penalty

Vysočina – Dalšími zápasy pokračovalo první kolo MOL Cupu. K již postoupivší Jihlavě se přidal Slavoj Polná, který sestřelil Humpolec. Naopak Velké Meziřící, které v Tasovicích dohrávalo v devíti, již pohárovou pouť ukončilo.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT