VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017 2
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní(20 000 Kč)

Účetní všeobecní Všeobecná účetní / Administrativní pracovnice - Žďár n.S.. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: orientace v oboru, praxe výhodou, zdravotní způsobilost,, V případě zájmu zasílejte strukturovaný životopis na email: ucto@autoroseckysro.cz. Pracoviště: Auto rosecký s.r.o. - pracoviště zr, Jamská, č.p. 1670, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Pavel Rosecký, +420 723 739 611.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní(19 000 Kč)

Účetní všeobecní ÚČETNÍ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost PF GROUP a.s hledá do svého šesti členného týmu oddělení účtárny posilu na pozici účetní. , Náplň práce : zpraocvání faktur přijatých a pokladny. , POŽADUJEME :, Minimální praxe : 2 roky v daném oboru , Vzdělání - středoškolské , Znalos PC : ( word, xls , internet ), Znalost programu ABRA G3 výhodou. , První kontakt telefonicky 7-15.30 h nebo emailem. Pracoviště: Pf group, a.s., K Mlýnům, č.p. 80, 595 01 Velká Bíteš. Informace: Jana Kočišková, +420 720 968 756.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář(20 000 Kč)

Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech TRUHLÁŘ - Herálec. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: *1 nebo 2 směnný provoz , - možnost přesčasů denně , -možnost ubytování na podnikové ubytovně samostatné pokoje s WC a koupelnou, - požadujeme pracovníka se zkušeností s prací s masivem , -nejlépe vyučen nebo zaučen, možnost zaučení, -dle schopností růst platu 90,- - 120,-Kč/hodina + odměny, V případě zájmu volejte na tel.:777 757 500. Pracoviště: Domestav s.r.o. - pracoviště herálec pod žákovou horou, 592 01 Herálec pod Žákovou horou. Informace: Petr Šolc, +420 777 757 500,566 663 299.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač(15 000 Kč)

Seřizovači a obsluha konvenčních strojů na broušení Brusič, montážník - Herálec. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme pracovníka na broušení dílců z masivu,, broušení ruční i hranovou bruskou., Občasné montáže našich výrobků, , zde v provozovně, dle montážních plánů., -možná pružná pracovní doba dle domluvy, možno i pro důchodce, ZTP,, zkrácený úvazek. , požadujeme:, přemýšlivého pracovníka se smyslem pro přesnost, spolehlivost, nabízíme:, -zaškolení, -jednosměnný provoz !!, -možnost ubytování v naší pěkné ubytovně, sprcha a wc na pokoji., -možná pružná pracovní doba, -možnost práce i na zkrácený, poloviční úvazek , -možnost obědů za zvýhodněnou cenu, - + různé motivační odměny k platu, První kontakt emailem nebo telefonicky. Pracoviště: Domestav s.r.o. - pracoviště herálec pod žákovou horou, 592 01 Herálec pod Žákovou horou. Informace: Petr Šolc, +420 777 757 500,566 663 299.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Začala soutěž Vesnice roku

Nový seriál Naše školka připomene dětem i jejich rodičům čas strávený v mateřince. Fotky tříd vyjdou v tištěném vydání Deníku.

Školky mají svá tabla! Představíme děti z MŠ Velká Losenice

Z hořících přístřešků hasiči vyváděli telata

Ždánice – K požáru přístavku u bývalého kravína a pěti přístřešků pro telata do Žďánic na Bystřicku vyjížděli v úterý před jednou hodinou v noci bystřičtí profesionální hasiči společně s dobrovolnými hasiči z Bystřice a Dalečína.

Sílící mrazy se přesunuly na východ Vysočiny

Bystřice nad Pernštejnem – Sílící únorové ranní mrazy se na prahu osmého kalendářního týdne přesunuly také na východ Vysočiny. V pondělí 19. února hlásila největší mráz Bystřice nad Pernštejnem, kde meteorologové naměřili minus 15,3 stupně Celsia. Ve Velkém Meziříčí bylo minus 14,4 stupně.

Velké Meziříčí přišlo prohrou o první místo

Velká Bíteš, Uherský Ostroh – Již předposlední kolo základní části měla o víkendu na programu Krajská liga jižní Moravy a Zlínska. Dva body si v něm připsali hokejisté Velké Bíteše, naproti tomu vedoucí Velké Meziříčí neuspělo v Uherském Ostrohu.

Dvorek muzea se promění v kino

Nové Město na Moravě – První letošní novoměstské zimní kino si mohou přijít ve středu 21. února v podvečer vychutnat příznivci této netradiční filmové projekce na dvorek Horáckého muzea.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT