Plynové autobusy jsou šetrnější k životnímu prostředí než autobusy s naftovým motorem a jejich provoz je levnější, řekl ředitel podniku Josef Vilím. Všech deset autobusů na CNG stálo 51,4 milionu korun, z toho 40 procent platí Evropská unie.

Dopravní podnik má nyní celkem 29 autobusů. První čtyři plynové autobusy jezdí na pravidelných linkách od loňského července. Další vozy od výrobce Iveco přibyly během letošního února a dubna. „Náklady na pohonné hmoty 
v přepočtu na ujetý kilometr jsou u nich podle Vilíma asi 
o třetinu nižší než u naftových autobusů.

Autobusy na CNG by v Jihlavě měly přibývat. Do podzimu chce dopravce koupit jeden velký a dva menší pro 30 cestujících. „(Menší) budou zařazeny do provozu na linkách, kde je málo cestujících," řekl Vilím.

Díky modernizaci vozového parku jihlavská MHD i lépe slouží handicapovaným lidem. Bezbariérový vstup má všech 31 trolejbusů. Z autobusů jsou schody u posledních pěti. „Ale ty budou jezdit minimálně. Můžeme říci, že většina spojů je bezbariérových," uvedl Vilím. Pro potřeby cestujících s horší pohyblivostí byla upravena i celá řada zastávek.

Zájem o MHD se v Jihlavě zlepšuje. Loni se svezlo přes 13,7 milionu cestujících, meziročně o 54 500 lidí více, zatímco předtím počty tři roky klesaly. Za první dva letošní měsíce byl nárůst cestujících pětiprocentní. Podle Vilíma zřejmě část lidí nechala auto doma kvůli zdražování pohonných hmot.

VĚRA STEJSKALOVÁ (ČTK)