Původně to mělo být pouze několik málo týdnů, ve skutečnosti však půjde o pět měsíců. Řeč je o stavebních pracích a uzavírce, kte
rá odkloní veškerou dopravu z hlavní spojnice Třebíče a dálnice D1. Řidiči ji budou muset objíždět už od dubna.

V první etapě budování nového, přímějšího a bezpečnějšího úseku mezi Třebíčí a Pocoucovem se stávající silnice druhé třídy číslo 360 uzavře 
u okraje města již 1. dubna. Až do konce června se jí budou řidiči vyhýbat přes městskou část Týn, kolem nového hřbitova. „Nová silnice se už od Třebíče rozšíří a začne se rovnat," podotkl stavbyvedoucí Aleš Novák ze společnosti Colas, jež dostala budování nové komunikace na starost.

Další a méně příjemná uzavírka začne první červencový den a postihne všechny dny letních prázdnin. Řidiči ji budou objíždět z Třebíče přes Budíkovice k Trnavě a naopak. Krajský úřad vysvětluje dlouhou uzavírku bouráním staré silnice. „Materiály z ní budou využívány do nové stavby," řekla krajská mluvčí Jitka Svatošová. Dalším důvodem podle ní bude souběh prací na silnici a odkanalizování Pocoucova ve směru 
k Třebíči.

Podle stavbařů jsou však hlavním důvodem průtahy při předávání projektové dokumentace. „Jen několikatýdenní uzavírka byla uvažována v případě, že budou dodrženy termíny. Původně se zamýšlelo, že bychom práce zahájily už 
v červenci loňského roku, kvůli pozdějšímu předání dokumentace jsme však mohli začít až v listopadu," mínil stavbyvedoucí Aleš Novák 
z Colasu. „Zdrželi jsme se 
i kvůli nedomluveným přeložkám sítí," dodal.

Původně avizované otevření nové silnice mezi Třebíčí 
a Pocoucovem však zůstává zatím neměnné. Pokud půjdou všechny práce podle současného plánu, měli by se první řidiči po novém úseku vydat už 1. září.

Na staveništi panuje čilý stavební ruch, a to již několik týdnů. „V únoru byla společností E-on dokončena přeložka nízkého napětí, nyní se pracuje na vysokém napětí," popisoval Novák.

Jeho podřízení mezitím pracují na nejnižších vrstvách tělesa budoucí silnice. Zemní práce budou podle stavbyvedoucího trvat až do konce června. Most přes potok by měl začít vznikat už v tomto měsíci. „Je to samozřejmě závislé na počasí, ale podle předpovědí by už mělo být lépe a lépe. Doufáme v to," podotkl Aleš Novák.

Pracovalo se i o víkendu

Příznivé víkendové počasí využili stavbaři i pro práci v sobotu. Odtěženou hlínu u Třebíče převáželi do nižších míst staveniště a podloží zpevňovali a odvlhčovali hrubou kamennou drtí.

Pracovní ruch se od starého úseku ozýval dokonce i v neděli. Těžkou stavební techniku však vystřídaly motorové pily. Rozšiřující se silnici tam ustupovaly jabloně, které starou komunikaci lemovaly.

Kromě nové silnice a třiadvacetimetrového mostu čeká stavbaře i práce na zpomalovacím ostrůvku, který bude ležet uprostřed nové silnice před Pocoucovem. V třebíčské místní části by také mělo být bezpečněji u stávajících autobusových zastávek, kde vzniknou nové zálivy.

Zatímco nový úsek, který přiblíží Třebíč k dálnici D1, se buduje, některá jiná místa na trase chátrají. Nejhůře je na tom dlouhodobě úsek mezi Trnavou a odbočkou k Náramči. Počet děr se tam již několik let po zimním období mnohokrát znásobuje. Platí to i letos. K nerovnostem se navíc přidávají i rozbité krajnice.

Důkladnou rekonstrukci úseku kraj plánuje, termín ale zatím nezná. Opravu výtluků provedou silničáři po zimním období, vzhledem k počasí. „A také v závislosti na provozu obaloven," doplnila krajská mluvčí Jitka Svatošová.