Dopravního kolapsu ale také narušení statiky domů se kvůli plánovanému zavedení trolejbusové dopravy do terminálu u brněnské zoo obávají někteří obyvatelé městské části Bystrc. „Trpíme už nyní, kdy kolem nás projedou stovky autobusů denně. A když se k nim přidají i trolejbusy, bude situace ještě mnohem horší," postěžoval si muž, který bydlí přímo u silnice vedoucí k přestupnímu uzlu. Své jméno zveřejnit nechtěl, redakce ho však zná.

Za obyvatele domů se nedávno postavil i bystrcký stavební úřad, který přerušil územní řízení ke stavbě. „Dokumentace k němu se nezabývá otázkou vlivu provozu na okolí," zdůvodnila vedoucí stavebního odboru radnice Ivana Krejčová.

Úředníkům také vadí, že brněnský magistrát, který prodloužení tratě plánuje, neprověřil kapacitu křižovatky u výjezdu z terminálu do Odbojářské ulice. „Hodil by se tam například kruhový objezd, o který dlouho usilujeme," nabídl řešení bystrcký starosta Vladimír Vetchý.

Plánované protažení trolejbusu číslo třicet k zoo ale podporuje. „Lidem se tak zjednoduší přestupování. Nebudou muset přecházet přes trať a vytvoří se tam přestupní uzel pro tramvaje, trolejbusy a městské i mimobrněnské autobusy," objasnil starosta.

Projekt, který brněnští radní schválili už předloni, by přivítali i někteří místní. „Pronajímám tam obchodní prostory. Přitáhly by víc zákazníků. O statiku se neobávám, když vydrží současný nápor. S příchodem trolejbusů se toho zas tak moc nezmění," řekl například Michal Macka, kterému patří dům přímo na rohu, kolem kterého už nyní projíždějí autobusy.

Souhlasí s ním i další Bystrčtí. „Vím, že se minule někomu nelíbilo, že se jízdní doba trolejbusu kvůli závleku prodlouží asi o čtyři minuty. To mi vůbec nevadí, když se mi zjednoduší přestupování na autobusy i tramvaj," svěřila se například Věra Stejskalová.

Novou zastávku přivítají i lidé z okolních vesnic. „Meziměstské autobusy končí u zoo. Když pak potřebuji jet dál trolejbusem, musím jít jednu zastávku pěšky. Samozřejmě bude příjemnější, když přestoupím na stejné stanici," řekla například Lída Vagaiová z Rozdrojovic na Brněnsku.

Podle vedoucího dopravního odboru magistrátu Vladimíra Bielka stanovisko stavebního úřadu projekt neohrozí. „Na jeho popud prověříme kapacitu křižovatky. Přijde mi to však zbytečné, když se zátěží počítal už několik let starý projekt kraje, který tam současný terminál postavil. A příjezdová cesta je stavěná tak, aby otřesy pohltila, takže nijak domy neohrozí. Každopádně žádost doplníme a věřím, že tentokrát projde," tvrdí Bielko.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana se Bystrčtí prodloužení tratě dočkají až za několik let. „Na prvním místě je v oblasti trolejbusové dopravy propojení Mendlova náměstí s odbočkou do Tvrdého ulice a stavba okruhu kolem Konečného náměstí," uvedl Kotzian.

pro a proti

Podle obyvatel Bystrce má závlek trolejbusu k brněnské zoo tyto výhody a nevýhody:

pro:

- sjednocené přestupní místo

-ekologický způsob dopravy

- zjednodušení dopravy do zoo

- nová smyčka, kterou můžou trolejbusy využívat v případě výluky

proti:

-z výšení dopravní zátěže v okolí náměstí 28. dubna

- negativní vliv na statiku domů

- nárůst hluku v lokalitě

- prodloužení doby jízdy trolejbusu