Jmenuje se Nellie, má za sebou bohatou, téměř stoletou historii a letos na jaře se stala největším skvostem muzea techniky v Telči Aleše a Jana Wimmerových. Řeč je o automobilu Armstrong Siddeley z roku 1919, který je naprostým unikátem. V tak dobrém stavu, tedy renovovaný a pojízdný, se totiž zachoval jako jediný na světě. Ještě se ví o dvou kusech tohoto typu automobilu, které jsou ale neúplné.

„Nellie proto, že od počátku nese neměnné označení NL. Vozy Armstrong Siddeley patřily ve své době ke špičkovým, podobně jako vozy Rolls-Royce nebo Daimler. Poznáte je podle sfingy na kapotě. U nás tato značka není moc známá. Jen pro zajímavost, firma Armstrong Siddeley za druhé světové války vyráběla letecké motory," vysvětlil Aleš Wimmer.

Historie automobilu se začala psát v roce 1919, kdy si jej na míru nechal vyrobit sir Hubert Swinburne z Capheaton Hall. Vůz sloužil jako šoférská limuzína a u Swinburneů byl 90 let. Je to typ E, šestiválec s obsahem pěti litrů. „Panstvo vozil řidič, oni sami auto nikdy neřídili. Podvozek je klasické tovární výroby, karoserie však byla zhotovena přesně podle požadavků sira Swinburnea. Odhadujeme, že auto používali do třicátých let, pak jej odstavili," vysvětlil Aleš Wimmer s tím, že v autě bylo i topení.

Za druhé světové války, kdy šlechtické sídlo využívali vojáci, bylo auto ukryto ve stájích. V 80. letech rodina vůz zapůjčila Beamishově muzeu. Vůz poté prošel rozsáhlou renovací. V roce 2009 Swinburneovi auto prodali soukromé osobě, od ní je vloni na podzim zakoupil současný majitel. „A ten nám vůz zapůjčil. Je to unikát, kvůli kterému nyní stojí za to přijet do Telče. Jsme opravdu rádi, že ho tu máme.Vůz například v roce 2012 dostal cenu na závodech elegance v anglickém Coventry," doplnil Wimmer.

To by však nebyli Wimmerovi, aby si pro návštěvníky svého muzea nepřipravili ještě další zajímavosti. Novinkou je i Rolls-Royce typ 20/25, který se nachází v předrenovačním stavu. Zjednodušeně řečeno, vystavený exponát před lety vyhořel a dosud jej nikdo neopravil a patřičně nenablýskal.

Vozy mohou být zajímavé i jinak

„Chtěli jsme lidem ukázat automobil bez pozlátka renovace. Krásně je na něm vidět, jak bohatý měl život, a skvěle dokumentuje i to, jak jej zkonstruovali," zmínil Wimmer.

Automobil Wimmerovi koupili na inzerát. Byl vyroben v roce 1931, dostal se z Anglie až do Ameriky. Tam byl v 70. letech provozován už jako veterán a tam pravděpodobně i vyhořel. Pak se dostal zpět přes oceán do Evropy, do Finska, kde byl umístěn v helsinském muzeu. A nakonec doputoval až do Telče.

V muzeu nově uvidíte také ukázku konstrukce podvozku vozů Tatra. „Je to ilustrace toho, jak vypadá klasická tatrovácká koncepce, odlišná od ostatních výrobců. Všichni mluví o geniálním konstruktérovi Tater Hansu Ledwinkovi, ale nikdo přesně neví, proč byla jeho práce tak výjimečná. Jinak my tu máme tři vozy Tatra," upřesnil Wimmer. Mezi další exponáty muzea patří i kočár z dílny Jakuba Lohnera z Vídně, u kterého kdysi svůj první elektromobil zkonstruoval světoznámý Ferdinand Porsche.

Muzeum je v dubnu otevřeno o víkendech a o svátcích, tedy i o Velikonocích. Od 1. května bude otevřeno každý den od 10 do 18 hodin. Milovníci veteránů se pak potěší na Veteránské revue, která v Telči proběhne od 2. do 4. května.

ZUZANA MUSILOVÁ