Prověřování možných variant by mělo trvat více než dva roky. Podle SŽDC se studie zaměří na technické, provozní i ekonomické posouzení celého úseku z Prahy přes Brno až do Břeclavi. Studie posoudí obě zvažované trasy i tři navrhované rychlostní úrovně. Těmi je podle SŽDC rychlost 250, 300 a 350 kilometrů v hodině.

„Jedná se o výstavbu zcela nové vysokorychlostní trati z Prahy přes Brno do Vranovic, kde se napojí na modernizovanou konvenční železnici do Břeclavi,“ přiblížil ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj ale studie nebude posuzovat pouze přínosy samotné trati, ale také možný prospěch pro dotčené regiony.

„Významné bude také hodnocení přínosů a zlepšení obslužnosti hned v několika regionech, konkrétně ve Středočeském kraji, na Vysočině, v Jihomoravském, Zlínském a v neposlední řadě i Moravskoslezkém kraji, neboť dojde k podstatnému uvolnění kapacity na stávajících tratích,“ doplnil.

Studie bude hodnotit dvě trasy, kterými by vysokorychlostní spojení mohlo vést. Jedna navržená trasa vede zhruba podél dálnice D1 přes Benešov, Jihlavu a Velké Meziříčí. Druhá, severní trasa zase kolem Českého Brodu, potom jižně od Kutné Hory a přes Havlíčkův Brod. Poblíž Jihlavy se pak obě trasy scházejí.

Náklady na vysokorychlostní spojení obou metropolí se vyšplhají na více než 140 miliard korun. Samotnou realizaci SŽDC odhaduje nejdříve mezi lety 2021 až 2038.

Cesta vlakem z Prahy do Brna dnes trvá přes dvě a půl hodiny, což je zhruba o půl hodiny déle než autem (v případě, že řidič nenabere zpoždění v zácpách). Dosavadní trasa vede přes Kolín a Pardubice. Vysokorychlostní spojení by cestování vlakem výrazně zkrátilo.

Zpracování studie vysoutěžila společnost SUDOP Praha za 16,9 milionu korun. Předložit ji podle smlouvy musí nejpozději do září 2020.