Revizoři v Jihlavě budou za černou jízdu cestujícím v trolejbusech a městských autobusech účtovat již brzy vyšší pokuty. Novelizace zákona totiž od 1. května umožňuje dopravním podnikům zvýšit pokuty za černé jízdy. Při platbě na místě to může být až o padesát procent více než doposud.

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) má v plánu tuto možnost využít. Místo pokuty pět set korun za černou jízdu tak černý pasažér v Jihlavě už brzy zaplatí tisícovku, pokud zaplatí na místě. „Výše pokuty už je stejná dvacet let. Poměr přirážky k jízdnému za černou jízdu oproti cenám jízdenek neodpovídá dnešní době. Dnes se výše pokuty přiblížila standardním cenám časových jízdenek," vyjádřil se ředitel DPMJ Josef Vilím.

Tisíc korun za černou jízdu přímo ve voze je maximum, které dopravní podnik může stanovit. Pokud se pasažér bez jízdenky rozhodne zaplatit pokutu do patnácti dnů v sídle dopravního podniku, zaplatí nyní tisíc korun, novela zákona od května umožňuje zvýšit pokutu o pět set korun. I tuto možnost DPMJ hodlá využít. „Člověk si musí uvědomit, že tímto způsobem (jízdou na černo poznámka redakce) veřejnou dopravu nelze využívat," dodal Vilím. Otázkou je, kdy začnou nové pokuty platit. „To bude předmětem rozhodnutí vedení dopravního podniku, zatím pouze říkáme, že od prvního května máme tuto možnost, ale zodpovědně říkám, že tato změna je nutná. Může to být už v červnu," upozornil ředitel.

Podle něj mají černí pasažéři v Jihlavě hned několik možností, dokdy pokutu zaplatit, pokud však ani jednu z nich nevyužijí, pohledávku DPMJ prodává profesionálním firmám, které se vymáháním pokut zabývají. V takovém případě se může pokuta vyšplhat až na devět tisíc korun. „Lidé občas říkají, chudák, on má exekuci kvůli pokutě pět set korun, ale uvědomme si, že černým pasažérům zasíláme minimálně šest upozornění než pohledávku prodáme," upozornil Vilím.

Statistiky DPMJ říkají, že revizoři ročně odchytnou asi pět tisíc černých pasažérů. „V porovnání s dobou před pěti lety jsme zhruba na stejných číslech," spočítal Vilím s tím, že černých pasažérů jsou v jihlavské veřejné dopravě přibližně tři procenta z celkového počtu cestujících. Podle Vilíma se občas ozývají hlasy, že jízdě načerno by se dalo zabránit nástupem pouze předními dveřmi. To ale ředitel odmítá s tím, že hlavní prioritou je rychlé a komfortní odbavení cestujících.