Ještě před podepsáním smluv s českou stranou začala rakouská firma Helikopter Air Transport (Heliair) s přípravou na převzetí základen letecké záchranné služby v Jihlavě a Ostravě. „Připravené už máme dva vrtulníky i piloty, kteří s nimi budou létat, a spolupracujeme se současnými týmy základen," řekl obchodní ředitel společnosti Marco Trefanitz.

Firma Heliar, která má ve své domovské zemi celoročně šestnáct základen letecké záchranné služby a další čtyři v zimním období v horských oblastech, by měla zajišťovat leteckou záchrannou službu z Jihlavy a Ostravy od ledna příštího roku.

„Náš tým už spolupracuje s týmem základen, máme zajištěné helikoptéry, vybavení i piloty. Naším cílem je maximální kvalita a bezpečnost, proto jsme se rozhodli riskovat a zahájit přípravy ještě předtím, než jsme měli podepsané dokumenty," řekl Trefanitz.

Informace o výsledku tendru sice byly v médiích zveřejněny v září, ministerstvo zdravotnictví ale kvůli stížnostem jednoho z uchazečů podepsalo smlouvy na tyto dvě základny podle svého mluvčího Ladislava Štichy až zhruba v posledních dnech.

Trefanitz připouští, že nebylo jednoduché najít vhodné piloty, protože základna v Ostravě má nepřetržitý provoz, a piloti tak musejí být schopni létat s přístroji pro noční vidění. Pomohla jim spolupráce s firmou Alfa-Helicopter, která nyní provozuje část tuzemských základen, a také to, že někteří čeští piloti absolvovali trénink v akademii, kterou rakouská firma vlastní.

Pro každou základnu potřebuje Heliair tři piloty, další dva pak pro nepřetržitý provoz v Ostravě. „Našli jsme zkušené české piloty, kteří znají oblast, kde budou působit. A jsme rádi, že u nás chtějí pracovat," uvedl Trefanitz.

Heliar je členem rakouské záchranářské asociace a v Rakousku působí podle Trefanitze čtyřiatřicet let. Přes deset let poskytuje také vrtulníky pro záchrannou službu v Maďarsku. Dohromady i s vrtulníky pro Česko tak má k dispozici dvaatřicet helikoptér.

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo zakázku s předpokládanou hodnotou miliardy a dvou set milionů korun bez DPH na provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Firma Heliair uspěla u dvou základen. Po dvou by měly mít také tuzemská firma DSA a slovenská Air-Transport Europe (ATE). Stížnost na výsledek tendru u základny v Ústí nad Labem ale řeší antimonopolní úřad. Ze čtyř stanovišť bude létat stát.

Leteckou záchrannou službu v Rakousku provozuje především spolek Christophorus, který zřídil rakouský autoklub ÖAMTC, společně s Rakouským Červeným křížem. Podle webových stránek ÖAMTC loni letečtí záchranáři startovali k 18 270 případům. Jeden zásah letecké záchranné služby stojí v průměru tři a půl tisíce eur (94 600 korun), náklady se v naprosté většině případů hradí z pojištění pacientů.

Náklady na nákup jednoho vrtulníku s plnou výbavou přesahují 113 milionů korun, roční údržba stojí kolem dvou a půl milionu korun. Na financování provozu záchranek se podílí spolková vláda, jednotlivé spolkové země a zdravotní pojišťovny.