Město do stavby investovalo asi sedm set tisíc korun. Celkové náklady na vybudování systému činily 5,2 milionu korun. Investici dotoval Státní fond dopravní infrastruktury.

Komunikace, která byla v minulosti místem častých nehod, je nyní bezpečnější pro řidiče, ale i pro chodce. Firma DOSIP Servis, subdodavatel generálního dodavatele společnosti PATRIOT Brno, začala s výstavbou světelného signalizačního zařízení na křižovatce silnic I/34 a I/37 v září.

„Vybudovat na křižovatce z Havlíčkova Brodu na Svitavy světelnou signalizaci se ukázalo jako jediné možné řešení. Předtím bylo ale třeba vystavit množství posudků. Jedná se totiž o takzvanou dynamickou světelnou signalizaci, která se řídí podle hustoty provozu," uvedl dopravní inženýr Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina Zbyněk Augustin.

Podle místostarosty Ždírce Bohumíra Nikla se jedná o skutečně vytíženou křižovatku, kudy projedou měsíčně stovky kamionů se dřevem na nedalekou pilu, osobní dopravu nepočítaje. I podle auditora Jiřího Bouchnera z Havlíčkova Brodu byly semafory pro tuto křižovatku jediným řešením.

„Jedná se o nejnovější typ světelně řízené křižovatky V ČR, která vyhodnocuje dopravní zatížení jednotlivých větví křižovatky a přechodů pro chodce. Na základě získaných informací je operativně uvolňován příslušný jízdní pruh či přechod. Přechody pro chodce jsou celkem tři. Řešení křižovatky je navrženo na 24hodinový provoz," popsal systém řízení křižovatky jeho projektant Luděk Obrdlík.

Příběh křižovatky, kterou řidiči označují za křižovatku smrti, neboť na ní došlo k několika smrtelným nehodám, se vleče léta. Je to právě radnice ve Ždírci, na niž dopadaly nejčastější stížnosti, proto se ždírečtí radní snaží tento problém řešit a pohnout odpovědné úřady k činnosti.

Ve čtvrtek tedy mohl starostovi města Janu Martincovi spadnout pomyslný kámen ze srdce. Ovšem jak podotkl, s ohledem na skutečnost, že se jedná o silnice I. třídy ve vlastnictví státu, je finanční spoluúčast města značná. „A to nepočítáme pravidelné roční provozní náklady, spojené se spotřebou elektrické energie, revizemi a servisem zařízení," zdůraznil starosta. Jak upřesnil místostarosta Bohumír Nikl, bude stát provoz křižovatky městskou pokladnu asi 100 tisíc korun ročně. Zároveň se město rozhodlo nechat si celý signalizační systém pojistit.

Skutečné zatížení křižovatky bude neustále monitorováno, a pokud bude nutné, bude režim křižovatky pružně firmou z Brna, která systém budovala, upravován. Provoz světelné signalizace bude 24hodinový, v případě přerušení dodávky elektřiny či nějaké poruchy bude provoz upraven dopravními značkami. „Lze doufat, že tragická historie mezi motoristy nechvalně známé křižovatky skončí a křižovatka bude na Vysočině patřit k těm nejbezpečnějším," konstatoval Martinec.