Nejfrekventovanější silnice Třebíčska s označením I/23 se bude opravovat hned na dvou místech. „Nejspíš hned zjara, jak počasí dovolí, budou zahájeny práce na mostku u základní školy ve Vladislavi. A opravovat se bude i další část průtahu v Náměšti, od okružní křižovatky směrem ke Kralicím asi dvoukilometrový úsek," popsala vedoucí pracoviště ŘSD pro Vysočinu Marie Tesařová. V Náměšti by se podle ní měla opravovat vozovka a taky most přes Oslavu. „Odhad nákladů v projektu počítá s investicí ve výši 45 milionů korun," podotkla Tesařová.

V případě Náměště nad Oslavou i dalších oprav silnic na Třebíčsku zatím není jasné, kdy přesně k nim v příštím roce dojde a jaká si vyžádají dopravní omezení, zda úplnou uzavírku, nebo jen částečnou. „Teď teprve soutěžíme, hledáme dodavatele a až ti se po-dle svých možností rozhodnou, kdy a jak práce provedou. My jim ale samozřejmě dáme hraniční termíny," vysvětlila vedoucí vysočinského Ředitelství silnic a dálnic.

Jako polní cesta

Své plány na příští rok odhalil i Kraj Vysočina. V rámci jeho majetku se největší stavby uskuteční v Třebíči. Kompletní výměny se po letech oddalování dočká podklášterský most. Současně se opraví i navazující vozovka směrem k úřadu práce. V krajském výhledu naopak není rekonstrukce silnice, která leží mezi obchvaty Trnavy a Rudíkova. Už léta se tamní vozovce drolí krajnice, je o poznání užší než navazující komunikace a taky horizontálně je značně nepřehledná. Místní tomuto úseku právě kvůli kopcovitému terénu říkají houpáky. „To už i nějaká polní cesta je lepší než tohle," poznamenal Jakub Rigó z Trnavy.

Mluvčí krajského úřadu Ondřej Rázl však opravu silničního úseku, který je součástí nejkratšího spojení Třebíče s dálnicí D1, nevyloučil. Seznam plánovaných oprav pro příští rok totiž nemusí být konečný. „Během příštího roku může dojít ke změnám dle aktuálních požadavků ze silniční sítě, zajištění potřebných povolení nebo průběhu a výsledkům výběrových řízení s ohledem na schválený objem finančních prostředků," řekl Ondřej Rázl.

Kraj nyní pracuje na administrativní přípravě opravy. Vykupují se přilehlé pozemky, aby silnice mohla být v budoucnu širší a přímější, a připravuje se projektová dokumentace. Úsek téměř každoročně opravují silničáři, a to nejčastěji po zimním období, kdy se nerovnosti ve vozovce po mrazivém počasí opakovaně vytvoří. Nejspíš se tak stane i po nadcházející zimě. Kdy dojde ke kompletní opravě, jakých se už dříve dočkaly okolní úseky mezi Třebíči a Velkým Meziříčím, není jasné.

Opravy u Želetavy

Veškerá administrativa je už naopak před dokončením u Želetavy, kde by se měly v příštím roce uskutečnit hned dvě větší opravy. Kraj Vysočina tam hodlá opravovat část úseku mezi Telčí a Želetavou. Ředitelství silnic a dálnic zase plánuje rekonstruovat osmikilometrový úsek mezi Želetavou a Hladovem. „Určitě půjde o naši největší investici na Třebíčsku v příštím roce," připomněla Marie Tesařová. „Odhad nákladů se tam pohybuje kolem 120 milionů korun. Po soutěži na dodavatele ale předpokládáme, že výsledná cena bude o něco nižší," zamýšlela se vedoucí ŘSD pro Vysočinu.

Původně se pro příští rok uvažovalo i nad dokončením prací na opravě průtahu ve Štěměchách, kde se letos pracovalo kromě vozovky také na kanalizační síti. Dodavatel stavby však všechny práce stihl ještě před koncem listopadu. Stejně tak se podařilo už letos dokončit rekonstrukci navazující silnice k Předínu.