Při vjezdu do Vladislavi zastaví řidiče první semafory. Na kopci za obcí pak další semafory. A tak se stále jede pomalu anebo čeká dlouhé minuty ve frontách.

Martyrium lze ovšem podle předběžných zpráv očekávat i příští rok. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž slibuje, že jen co letos zrekonstruuje zmíněné úseky, vrhne se na opravu opěrné zdi právě poblíž odbočky na Hostákov. V současnosti je tam dopravní značka „nerovnost vozovky“.

„Klesá tam komunikace. Oprava tohoto úseku se uskutečnila v roce 2010, kdy došlo pouze k výměně vozovkového souvrství. Podélné trhliny a pokles jsou zřejmě způsobeny nestabilitou opěrných zdí. Uvažujeme zadat vypracování projektové dokumentace, aby bylo možné v roce 2019 závady opravit,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Proč je ovšem padesátka ještě před Vladislaví? „Samotného mě to udivilo. Stavbyvedoucí mi řekl, že od toho místa oficiálně začíná stavba – rekonstrukce silnice, je odtud vyřízené i částečné dopravní omezení a proto omezení rychlosti na padesát,“ vysvětlil vladislavský místostarosta Jaroslav Oborný.

„Teď se u nás práce na rekonstrukci průtahu přesunuly - jak říkáme - na městečko. Začala další etapa. Pak se budou semafory ještě znovu posouvat. Dopravní omezení je vyřízené do konce listopadu, ale podle mých nejčerstvějších informací to jde dobře a silnice by měla být hotová dřív,“ doplnil Oborný.

Lepší kryty na kanálech

Co ho těší, je jedna změna oproti dřívějšku, a to v materiálu krytů na kanálech. Už nebudou kovové, ale z plastu. „Nebudou tak mlátit a budou takzvaně žít se silnicí. To znamená, že se vlivem okolní teploty budou smršťovat nebo roztahovat. Ty původní kovové měly vlastnost, že ničily vozovku okolo kanálu, vznikaly v ní trhlinky, kudy zatékalo a urychlovala se destrukce,“ uvedl.

A jak to bude s opravou zmíněných nabouraných svodidel nedaleko odbočky na Hostákov? ŘSD si ji zadalo u krajských silničářů. „Jsou tam ohnuté dva sloupky, zanedlouho by mělo dojít k nápravě,“ sdělil František Šeda, vedoucí cestmistrovství Třebíči při Krajské správě a údržbě silnic Kraje Vysočina.

Je patrné, že Vladislav by potřebovala obchvat jako sůl. Jedná se o něm už velmi dlouho. Dosud nevycházela ekonomika stavby – městys se nachází ve složitém terénu, který si žádá dražší řešení, než kdyby silnice vedla přímo a po rovině. Loni ovšem vyšla nová unijní metodika, podle které se větší dopravní stavby počítají méně přísně a některé se nakonec do speciálního bodového limitu možná vejdou. Stále tak existuje naděje i pro Vladislav.

„Vím, že ŘSD si nechává, či teprve nechá zpracovat novou analýzu. Sám jsem velmi zvědavý na její výsledek,“ dodal vladislavský místostarosta Jaroslav Oborný.