S tlustým štosem plánů, reflexní vestou a vysílačkou u pasu vyráží při každém z ohňostrojů do terénu pětačtyřicet dispečerů brněnského dopravního podniku. „Pokud se něco pokazí, musíme být na místě do dvou minut a hned vyslat náhradní spoje," říká vedoucí dopravního odboru Jan Seitl, jenž mimořádnou dopravu na přehradu řídí. Brněnský deník Rovnost mu byl ve středu v noci po boku.

V devět večer je čas na kontrolu náhradních autobusů a tramvají. V dlouhých šňůrách stojí připravené u Janáčkova divadla, vozovny Komín nebo na náměstí Svobody. „Stanoviště jsou na několika místech podél trasy linek 1 a 3. Kdyby se tramvaje zasekly nebo byla zablokovaná nějaká křižovatka, nastoupí vozy, které to budou mít nejblíž," vysvětluje Seitl za jízdy. A mává na řidiče čekající u seřazených autobusů v Rooseveltově ulici.

Zatím vše vychází podle plánu, návštěvníci ohňostrojů míří k přístavišti dost zaplněnými tramvajemi. Hodně lidí musí stát, ale po hlavách si nešlapou. Podle Seitla bude odjezd po skončení ohňostrojů dramatičtější. Připravených je i několik aut se zvedacími plošinami, která případně vyjedou k přetrženým trolejím. U každého stanoviště pobíhá několik postav ve fosforeskujících vestách s červenými blikajícími ukazovátky.

Je deset večer, na příjezdu do Bystrce už policie odklání dopravu a radí řidičům, jak se vyhnout přístavišti zaplněnému lidmi spěchajícími na ohňostroj. „Tramvaje za chvíli zaplní smyčku v Rakovecké ulici, další najedou od Ečerovy," ukazuje Seitl z mostu u smyčky na řadící se vozy. Po pár minutách se v zatáčce objevují světla první tramvaje. Zastavuje asi padesát metrů od tunelu před přístavištěm. Po chvíli se za ní řadí další a další. Celkově jich dopravní podnik nasadil osmdesát.

Přišel i zloděj

Do začátku ohňostroje zbývá pět minut. Je čas přesunout se na svah nad zastávkou Přístaviště. Seitl dává pokyn dispečerům, aby si přeladili na společnou frekvenci. Vzápětí dostává zprávu od kolegů, že na zastávce se někdo pokouší vypáčit automat na jízdenky.

Na obloze explodují první rachejtle, když přicházíme na zastávku. U automatu už stojí dva policisté s opile vypadajícím mužem. Nejistě se opírá o zábradlí. „Vypadalo to, že do automatu strčil zapalovač, aby jej zablokoval a vypadly mu mince. Zkoušel to delší dobu," tvrdí jedna z dispečerek. Muž nakonec zamíří s policisty pryč. Automat však zůstane mimo provoz až do rána.

Zhasla poslední rachejtle. Jeden z dispečerů bere do ruky mikrofon, kterým bude cestujícím hlásit odjíždějící tramvaje a jejich směry. „Podívejte, už se hrnou," ukazuje Seitl k mostu od přístaviště. Dav lidí se vlévá na zastávku. Zaměstnanci dopravního podniku dohlížejí, aby se do dveří netlačili. Seitl vysílačkou hlásí řidičům odjezd. K nástupišti se řadí vozy nejdříve po dvou, v největším návalu stojí tři za sebou. Vyjíždějí každou minutu. Největší nápor trvá asi hodinu.

O půl druhé už je klid, u zastávky postávají jen opozdilci posilnění alkoholem. „Vždycky jsme všechny odvezli, ale je to na hraně, větší kapacitu bychom už nezvládli," dodává Seitl.