V květnu proto radnici i zastupitelům Kraje Vysočina, protože nová silnice má být majetkem kraje, odeslali otevřený dopis. Podepsalo se pod něj 235 místních. „A kdybych měl víc volného času, bylo by jich ještě víc,“ poznamenal autor dopisu Jaroslav Vysoký.

Požaduje, aby se problematika obchvatu znovu probírala na červnové schůzi jaroměřických zastupitelů. Zdůvodňuje to asi patnácti námitkami a upozorněními, které s plánovanou stavbou souvisí.

Zmiňuje se o záboru nejkvalitnější půdy a jednou z neklidnějších lokalit jaroměřického katastru. Nebo míní, že jde o polovičaté řešení, které kamionovou dopravu z centra města neodvede. „Křížení obchvatu se silnicí mezi Jaroměřicemi a Popovicemi má vyřešit tři sta metrů dlouhé přemostění, což zrovna není malá a levná stavba. Navíc se tím nevyřeší kamiony jedoucí z průmyslové zóny. Vše, co pojede z mlékárny nebo dalších firem, bude projíždět dál přes centrum,“ upozornil Jaroslav Vysoký.

Podle něj je stavba podle posledního návrhu neekonomická a hlukem zatíží mnoho obyvatel, majitelů zahrádek a chat a také místní koupaliště. Navíc s ní prý nesouhlasí řada majitelů pozemků, se kterými prý kraj ani město o výkupu prakticky nejednalo.

„Jednomu majiteli pozemku, na kterém od Třebíče před Jaroměřicemi stojí kaplička, takhle jednou telefonovala jakási projektantka z Ostravy, že by bylo potřeba kapličku kvůli obchvatu přesunout. On na ní koukal jako blázen a za pár dnů mu telefonoval někdo z krajského úřadu, že prý už kapličku obhlédli památkáři a navrhli přemístění. Do té doby s ním o tom nikdo nejednal, dostala se k němu až hotová věc,“ řekl Jaroslav Vysoký.

Na připomínky většiny majitelů pozemků prý nikdo ohledy nebral, klikatá čára na mapě však naznačuje, že parcelám Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského a solární elektrárně se návrh trasy podřídil.

Situaci se snažil několikrát uklidnit starosta Jaroměřic Jaroslav Soukup. Do městského zpravodaje napsal, že na strategické plány byl dostatek času. „Nyní lze už jen smysluplně dotvářet, nikoliv bořit,“ zmínil.

S obchvatem počítal podle starosty územní plán schvalovaný postupně v letech 1996, 2006 a 2016. Proti trase se prý nikdo nikdy nepostavil. „Pro občany v centrální části města, pro návštěvníky, kteří se pohybují v oblasti s opravdu velkým provozem, pro bezpečnost a zdravé žití všech doufám a věřím, že se po dlouhých letech blížíme ke zdárnému konci,“ dodal Soukup.

Odpůrci podoby obchvatu však požadují zásadní změny.

V úterý 6. června se od 16 hodin uskuteční v Lidovém domě beseda, které se zúčastní zástupci kraje i projektant. Ještě před tím, v neděli ve 14 hodin se koná procházka po trase obchvatu. Start je na náměstí u kašny.

Plánovaná trasa obchvatu Jaroměřic nad Rokytnou.