Jeho podvozek byl vyladěn tak dokonale, že ho kritika označovala za pohodlnější nežli v Rolls-Royce, ovšem s jízdními vlastnostmi Jaguaru E-Type! Tento sedan pětimetrové délky s výškou pouhých několik centimetrů nad hranicí 1.3 metru, měl vskutku impozantní tvary a mnozí odborníci se shodují, že křivky XJ nebyly dosud překonány. Entuziastům Jaguaru je nutno přiznat, že tento sedan opravdu svými netradičními a neokoukanými tvary srdce motoristy doslova hýčká. V podstatě původní linii tvarů si XJ udržel až do roku 2003, kdy byl jeho design výrazněji inovován. XJ najdeme ve výrobním programu Jaguaru dodnes.

My se ale pojďme pokochat jedním z posledních typů XJ s klasickými tvary, Jaguarem XJ6, který také nese označení X300. Představovaného Jaguara ve výbavě Executive vlastní Martin Barták. Martinův Jaguár byl vyroben v roce 1997, jedná se tedy o poslední rok výroby typu X300. Pod dlouhou kapotou ševelí řadový šestiválec o obsahu 4.0 litrů s rozvodem DOHC a výkonem téměř 240 koňských sil. Spojený je s hladce řadící automatickou převodovkou. Při prvním setkání s tímto Jaguarem zaujme jeho opravdu elegantní nízká a štíhlá boční linie. Zepředu se toho příliš od původního XJ nezměnilo. Čtyři kruhová světla, jejichž horní linie jsou protaženy až do blatníků a kapoty, stejně tak se svým profilem odráží i typická chromovaná maska tradičního tvaru. Na ní samozřejmě nesmí chybět soška kočkovité šelmy chystající se ke skoku. Zádi pak dominuje chromovaná lišta nad espézetkou, která se táhne téměř přes celou šířku čela, to vše doplněno dvojicí výhružně čnících výfuků, samozřejmě také s chromovanými koncovkami.

Uvnitř Jaguaru na vás dýchne noblesa a britská decentnost. Tím správným slovem je také individualita. Celé provedení interiéru, palubní desky a ovládacích prvků je totiž odlišné od evropské produkce. A to dokonce i po odklopení kapoty. Všimněte si, že jsem nepoužil výraz „otevření". Kapota Jaguaru se totiž odklápí majestátně směrem kupředu a pod ní se pak objeví neméně majestátní motor, na kterém je už při pouhém pohledu znát, že je z ušlechtilého chovu. Tolik pozornosti v britském království věnovali jeho konečnému vzhledu.

Ikona vznešenosti

Zkusme tedy nastoupit. Pro vyšší postavy je nastupování do XJ poněkud krkolomnější, stejně jako hledání pohodlné polohy uvnitř, což je daň za již zmíněnou atraktivní nízkou linii karoserie. Kde ale nelze Jaguaru XJ nic vytknout, jsou jeho jízdní vlastnosti. Po zkušební jízdě jsem se plně vžil do kůže anglických aristokratů, kteří jsou právem hrdí na tento výjimečný automobil, který nesmí chybět v garáži žádného opravdového gentlemana zaujímajícího ve společnosti důležité postavení. Jaguar XJ zůstane navždy ikonou automobilky Jaguar i anglické vznešenosti.

JAN KOTLÍK