Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Objekty lehkého opevnění měly stát také na Třebíčsku

Třebíčsko - Na obranu státu bylo podél hranic vybudováno dodnes působivé pohraniční opevnění. To, že pevnosti v boji kvůli mnichovské dohodě nikdy použity nebyly, je známý fakt. Méně známé už je, že nechybělo mnoho, a podobné pevnosti mohly vyrůst mnohem dál od hranic a mnohem blíž Třebíči v úseku od Rouchovan přes Moravské Budějovice a Domamil až k Želetavě.

9.11.2013
SDÍLEJ:

ŘOPÍKY. Lidové označení železobetonových pevností vzniklo ve 30. letech podle zkratky ŘOP (Ředitelství opevňovacích prací). Foto: Králický Sněžník, o. p. s.

„Mělo jít o jednostřílnové nebo dvoustřílnové kulometné objekty lehkého opevnění, tedy známé řopíky," představuje pevnosti Jan Lakosil ze serveru ropiky.net, který se o pohraniční opevnění intenzivně zajímá a vydal o něm několik knih. Všechny objekty měly být postaveny v rámci druhého obranného postavení v rámci Třetího sboru. Ten počítal s ochranou jižní hranice v úseku od Slavonic až k Břeclavi, pevnosti podél hranic byly stavěny od roku 1936. Výstavba druhého obranného postavení pak začala až na jaře roku 1938 jako reakce na anšlus Rakouska.

„Československé velení se velmi obávalo klešťového útoku německé armády z jihu ve směru na Brno a ze severu ve směru na Olomouc, což by mělo za následek znemožnění ústupu čs. jednotek na Slovensko a rozdělení republiky na dvě části. Rovinatý charakter jižní Moravy bez výraznějších přírodních překážek umožňoval nasazení motorizovaných a tankových jednotek nepřítele, a proto bylo počítáno s tím, že by se na jižní Moravě vybudovala ve vnitrozemí ve vzdálenosti cca 20 km od hranic další obranná linie," popisuje plány Jan Lakosil. Samotná ĺinie pak měla vést od Mikulova přes Třebíčsko až ke Strmilovu.

Jak je dnes jasné, pevnosti se postavit nepodařilo (až na výjimky u Pohořelic a u Telče). Ostatní řopíky zůstaly jen na papíře, někde ani to ne. Přišla totiž mnichovská dohoda a veškeré stavební i přípravné práce musely být zastaveny. „Je třeba chápat, že výstavba úseku opevnění neznamená jen samotnou betonáž pevnůstky. Před zahájením stavby bylo nutné provést nejprve taktický průzkum plánované linie, vytyčit jednotlivé objekty, vykoupit pozemky pro stavbu, vypsat soutěž na stavbu objektů a vybrat vítěznou firmu. Tento proces vyžadoval poměrně dost času, nehledě na to, že v roce 1938 navíc chyběly stavební kapacity pro tak rozsáhlou výstavbu," vysvětluje Lakosil a dodává: „Proto se s výstavbou na Třebíčsku začalo až na konci září 1938, přičemž realizované práce nepřekročily rozsah administrativních příprav."

I samotná zadání se stihla na poslední chvíli. Úseky Moravské Budějovice i Želetava byly zadány 28. září 1938, čili pouhé dva dny před Mnichovem. Samotná stavba potom nikdy nezačala, a to tu přitom mělo vyrůst dohromady 167 řopíků. Ostatní úseky Třebíčska, Domamil a Rouchovany, zadány vůbec nebyly, známý není ani počet zamýšlených pevností. „Plánované umístění jednotlivých objektů se bohužel nedochovalo ani ve Vojenském archivu, známe jen přibližné vedení tras obranné linie. S jistotou však lze říci, že velká část opevnění plánovaného v rámci stavebních úseků Moravské Budějovice a Želetava by ležela na území dnešního třebíčského okresu," je přesvědčený Lakosil.

TADEÁŠ MAHEL

Autor: Redakce

9.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První voliči si na otevření volebních místností ve Žďáře pár minut počkali, přišli už před 14. hodinou. Ve volební místnosti v knihovně svůj hlas během půl hodiny odevzdala stovka lidí.
10

Manželé z Třeště využili ve Žďáře voličské průkazy

Referendum ve Velkém Meziříčí má své vlastní volební místnosti.
7

Meziříčští při volbách hlasují také o náměstí

Žďár hledá další osobnost, která získá cenu města

Žďár nad Sázavou – Žďárská radnice začala přijímat nominace na Cenu města Žďáru nad Sázavou. Hodlá ji udělit již potřetí. „Stalo se to vlastně už tradicí, letos jsme ocenili osobnost města již podruhé,“ poznamenal žďárský starosta Zdeněk Navrátil.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Lidé se do volebních komisí moc nehrnou

Nové Město na Moravě - Sehnat lidi do volebních komisí bylo letos o něco komplikovanější, než v minulosti. Alespoň v Novém Městě na Moravě a jeho místních částech. Vše se ale nakonec stihlo v termínu.

Vandal poškodil auto na parkovišti

Žďár nad Sázavou – Škodu za nejméně dvanáct tisíc korun způsobil neznámý vandal majiteli vozidla značky Renault Scenic. Ten ho našel „poškrábané“ na parkovišti v Chelčického ulici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení