Co je překážkou rozvoje těchto železnic u nás? Jsou vysokorychlostní tratě tak drahé, jak se říká? A mají se obyvatelé v blízkosti budoucích tratí něčeho obávat?

Na tyto a další otázky má přinést odpověď čtvrteční konference v Poslanecké sněmovně s názvem „Vysokorychlostní železnice 2014".

Začíná v 9 hodin a vystoupí na ní mimo jiné předseda Hospodářského výboru sněmovny Ivan Pilný, ředitel Společenství evropských železnic Libor Lochman, ředitel Centra pro efektivní dopravu Luděk Vyka či ředitel odboru drah ministerstva dopravy Jindřich Kušnír. Nebudou chybět ani zahraniční zástupci, kteří  mají s těmito typy tratí zkušenosti – zástupci Švédska, Španělska nebo Německa.

Starosta Senožat Zdeněk Vaněk, který nedávno svolal velké setkání zástupců dotčených plánem rychlotratě, se setkání nezúčastní. Podle něj se tam budou řešit hlavně zkušenosti s rychlotratěmi v západní Evropě, ale ne konkrétní průchod tratě Praha-Brno přes Vysočinu.

Vaněk dodává, že starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm ho před pár dny informoval o založení sdružení obcí, které chce zastavit všechny přípravné práce k plánování tratě jižně od dálnice D1. „Už jsme se v zastupitelstvu  usnesli, že se ke sdružení připojíme, 28. května projednáme způsob připojení," doplnil.

Sdružení bude mít společně vedené účetnictví, obce do něj budou přispívat poplatkem podle počtu obyvatel.