VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O podobě měst rozhodují vždy politici, říká městský architekt

Vysočina – Jaroslav Hulín je třebíčský rodák, ovšem žije v Praze a má zkušenost s prací pro britské architektonické studio. V Třebíči na radnici si ho před rokem vybrali na post městského architekta, líbilo se jim právě to, že má k městu vztah, přesto si uchovává nadhled díky působení mimo region. Hulín jezdí do Třebíče jednou týdně, zabývá se drobnější běžnou agendou, ale taky výhledem do budoucna. „Třebíči by slušela pěší zóna,“ myslí si například.

14.4.2018
SDÍLEJ:

Ing. arch. Jaroslav Hulín, městský architekt v Třebíči.Foto: Deník / Jakubcová Hana

Do Třebíče jezdíte z Prahy pracovat jednou týdně. Všiml jste si v poslední době z pohledu architekta něčeho zajímavého na Vysočině, co vás nadchlo nebo donutilo se zamyslet?

Teď jsem jel z hor po I/38 od Čáslavi. Kolín i Čáslav mají obchvat. Havlíčkův Brod obchvat ale stále nemá, Jihlava – krajské město – ho má pouze částečný. Pak jsem to vzal přes Brtnici, ta ho taky nemá. Stejně tak Třebíč. A potřebují je jako sůl. To je běh na dlouhou trať, snad se to někdy vyřeší.

Co dalšího jste zaregistroval?

Obecně vzato – mně se líbí, když se lidi starají o historické dědictví, aniž by museli. Je řada staveb bez památkové ochrany. V Třebíči jde například o prvorepublikové vily na Gorazdově náměstí, několik je velmi pěkně udržovaných, opravených, respektujících ducha stavby. Když by si majitelé chtěli dát plastová okna, mohli by, stejně tak výraznou fasádu. Ale oni to neudělali. Za první republiky si vily nestavěli žádní hlupáci. Budovali s kulturním přesahem. Podobný pocit mám z Brtnice, a proto se cítím až hloupě, že jim musím autem projíždět skrz krásné centrum.

Městečko Brtnice ovšem leží v tak složitém terénu, že stavba obchvatu by kraj, kterému průtah patří, vyšla na obrovské peníze a nevyplatila by se, nemyslíte?

Najdu vám spoustu příkladů z Rakouska či Německa, kde i malá města mají obchvaty. A koneckonců nedaleko Třebíče se narovnávala silnice směr Velké Meziříčí. Máte pravdu, Brtnice je v kotlině, ovšem to záleží na prioritách politického vedení kraje.

Jak jako architekt vnímáte roli kraje coby iniciátora řady staveb, které svým vzhledem ovlivňují veřejný prostor? Přece jen se z krajských peněz staví kdeco…

Komora architektů dělala statistiku soutěží od revoluce, kraje jsou tady deset, patnáct let. A bylo vidět, že zadavatelem jsou menší města třeba typu Písek, Litomyšl. Většinou jsou to města, obce, ale nikdy to není kraj. Přitom ano, staví spoustu staveb. Například v Třebíči se nijak zvlášť architektonicky nepovedl Podklášterský most, nenadchla mě nová tělocvična v Borovině a teď se chystá zateplení tělocvičny v Otmarově ulici, kde projektant odmítl mé námitky s tím, že má zkrátka své zadání od kraje.

Ta tělocvična je stavba z doby konce socialismu, pokud se nemýlím…

Ano. A vydařená, je nejpovedenější věcí v Třebíči z těch, které se projektovaly ještě na konci 80. let. Z mého pohledu by se její zateplení mělo řešit komplexněji a měl by se respektovat ráz prosklené fasády. Ale kraj to prostě zadal po svém. Dále se v Třebíči staví nový pavilon průmyslovky za 100 milionů korun, ale že by na to byla architektonická soutěž, o tom nevím.

Nemůže to být i tím, že soutěže v Česku občas ztroskotají na průtazích, námitkách? Příkladem je sousední Velké Meziříčí a jeho městská soutěž na opravu centra. To kraj prostě sežene dotace, udělá klasické „výběrko“ a snaží se rychlými kroky o realizaci stavby v rámci dotačních podmínek…

Něco tak je, něco ne. Jsou různé nástroje. Znáte se s nějakým projektantem, tak mu to zadáte, protože víte, že to nějak uspokojivě dopadne. Co se ale vůbec neřeší nebo málo, je následná ekonomika provozu staveb. Něco se rychle naprojektuje za balík dotačních peněz, prostaví se dotace a pak se majiteli budovy starej. Na stavbu kolem 100 milionů typu školy se v sousedním Rakousku téměř stoprocentně dělá architektonická soutěž. Jasně, když je blbě udělané zadání, může vzniknout paskvil. Ale zase - soutěž dá možnost vyhrát mladému týmu, klidně regionálnímu, který na základě tohoto úspěchu a zkušenosti může vyrůst a přerůst region. A pak projektovat jinde. A když to řeknu zjednodušeně – přitáhnout bohatství zpátky domů. Pokud se tady nikdo vyrůst nenechá, tak ti lepší půjdou jinam a ti horší nikdo mimo region chtít nebude.

Někde vám kladli otázku, jak vnímáte navrženou trasu obchvatu Třebíče, který připravuje stát ve spolupráci s městem na silnici I/23. Vaše odpověď ale nebyla jasná, zdá se mi, že jste coby městský architekt z odpovědi šalamounky vykličkoval, abyste si nenaštval zaměstnavatele. Trasa má velké odpůrce, vyčítají jí, že jde příliš blízko zastavěné zóně, dostala přezdívku průchvat. Jaký je tedy váš názor na navržené řešení?

Klidně řeknu svůj názor. Postavila-li by se varianta dále od města, nic moc by nevyřešila, řidiči zvolí starou trasu, protože si nebudou chtít zajíždět. Největší boje se svádějí o část směr Borovina. Jenže největší koncentrace obyvatel je na opačné straně města, na Hájku a Nových Dvorech, kde žije polovina Třebíčáků. Do práce, nakoupit a podobně se tlačí na protější stranu Třebíče směr průmyslová zóna, Dukovany, Stop Shop. V této části obchvatu bude ležet hlavní těžiště odvedení dopravy z města.

Až se díky obchvatu uleví centru, myslím období za deset let, co se může změnit?

Hodně. Bavme se o Komenského náměstí, o prostoru autobusového nádraží, se kterým si místní dlouhodobě nevědí rady, ale taky o typu vozidel, kterých bude čím dál víc na elektřinu. Ano, už nebudou produkovat tolik škodlivin a hluku, ovšem prvek nebezpečí v nich zůstane. Popíšu vám horkou novinku, o které se teď na radnici bavíme a kterou bych chtěl letos prověřit.

To mě zajímá, povídejte.

Jde o přičlenění autobusáku k centru města, které je dnes oddělené bariérou nedávno opravené čtyřproudé silnice na Komenského náměstí, která vede od Podklášterského postu k úřadu práce. Mluvím o té s řetízky uprostřed. Mohla by se stát součástí pěší zóny, kam by měly povolený vjezd maximálně městské autobusy. Na Podklášterský most by se od Boroviny jezdilo přes současné parkoviště, které vzniklo z jednoho nástupiště autobusového nádraží. A dále mezi budovou výpravní haly nádraží a sousedními nemovitostmi, kde je teď nenápadná ulice. Naopak Stařečka by se mohla zklidnit. Zjednodušila by se tak i velmi složitá křižovatka při výjezdu z Karlova náměstí Jihlavskou bránou.

Už slyším reakce řidičů, jde o hodně inovativní přístup, nemyslíte?

Mimochodem Třebíč je čtvrté největší město v republice bez pěší zóny. Řadíme se do skupiny měst jako Most, Karviná a Chomutov, což nám moc nelichotí. Zmíněná trojice vznikala nedávno, nemá tak historicky cenná centra jako Třebíč s památkami v UNESCO. Pokud by se obnovila obchodní funkce Billy u hlavní pošty a zůstal význam lávky přes řeku do Kočičiny směr Hájek jako komunikační tah nejlidnatější části města, pak koridor pro pěší, táhnoucí se od Komenského náměstí, dává svou logiku. Protože i na Komenského náměstí jsou obchodní domy. Rozšířila by se funkce centra města, což se naposledy podařilo stavbou lávky do Židů, bylo to pro pohyb v rámci centra klíčové. Vytvořil by se přirozený pěší tah.

Blíží se architektonická soutěž na kašnu na Karlově náměstí. Má prý 16 stran zadávacích podmínek. Jaké jsou ty hlavní?

Soutěž nemá skoro žádné závazné podmínky, účastnit se může téměř každý. Kašna musí vhodně doplnit prostor náměstí po plánové rekonstrukci. Může to být jakýkoli vodní prvek. Kašna musí plnit funkci v létě i v zimě. V létě je to jasné, ale mimo sezónu bude na náměstí také existovat. Někde vodní prvek před mrazem chrání hromadou prken, to nemusí být nejvhodnější. Odhadovaná investice je okolo 3,5 milionu korun. Doufám, že najdeme řešení, které bude dobře fungovat ve všech ohledech a které potvrdí, že má cenu vybírat na základě architektonických a výtvarných soutěží.

Když jsme spolu mluvili před rokem, to jste do své funkce nastupoval, narazili jsme na téma reklamního smogu, který je podle vás v Třebíči nevídaný a říkal jste, že to chcete změnit. Jak jste daleko?

Udělali jsme si přehled reklamy, které plochy patří městu – těch je mimochodem minimum a radnice tři velké cedule odstranila. Ale zbytek je v soukromých rukou. Z litery stavebního zákona neexistuje univerzální řešení. Vždy je to na politickém rozhodnutí vedení města. Třeba ve Znojmě přijali obecně závaznou vyhlášku o regulaci reklamy ve veřejném prostoru. A stejný přístup by zřejmě – a já to doporučuji – měli zvolit zastupitelé i v Třebíči.

Ing. arch. Jaroslav Hulín (37 let)
· narodil se v Třebíči, ve městě žil v letech 1981 až 1999

· vystudoval Fakultu architektury na ČVUT v Praze

· mezi své referenční stavby či projekty řadí mimo jiné pasivní dům v Hradci Králové, přestavbu „okálu“ v Praze či stavební úpravy obecního úřadu v Úněticích (v rámci kanceláře Pavlíček + Hulín architekti)

· byl členem týmu, který navrhoval britský pavilon pro výstavu Expo 2010 v Šanghaji

· od dubna loňského roku se stal městským architektem v Třebíči

· jeho koníčkem je nohejbal a nemovitosti

Autor: Hana Jakubcová

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 20 500 Kč

Ostatní odborní pracovníci v oblasti sociální práce SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK/PRACOVNICE Žďár n.S.. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, Sociální pracovník/pracovnice: přímá práce s rodinami v nepříznivé životní situaci v jejich přirozeném prostředí (terénní práce) , Místo výkonu práce: okres Žďár nad Sázavou , Nástup: září 2018, popř. dle domluvy, Nabízíme:, - pracovní poměr na plný či částečný úvazek,, - zajímavou, smysluplnou a zodpovědnou práci, , - možnost podílet se na rozvoji služby,, - odborné vzdělávání, , - práci pod supervizí a odborným vedením,, - zaměstnanecké benefity, , - zázemí stabilní organizace., Požadujeme:, - vzdělání dle zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. (VŠ, VOŠ), , - orientaci v oblasti sociálních služeb a sociálně - právní ochrany dětí,, - předpoklady pro terénní práci s rodinami v nepříznivé životní situaci,, - velmi dobré organizační a komunikační schopnosti,, - potřebu dále se vzdělávat a profesionálně růst,, - řidičský průkaz skupiny B (aktivní řidič/ka),, - trestní bezúhonnost., V případě zájmu o uvedenou pozici zasílejte profesní životopis a motivační dopis, na adresu Oblastní charita Žďár n. S., Horní 22, 591 01 Žďár nad Sázavou nebo na email jana.zelena@zdar.charita.cz do 20. 8. 2018.. Pracoviště: Diecézní charita brno - oblastní charita zr - sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, Horní, č.p. 1679, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Jana Zelená, +420 777 755 656.

Výroba - Výroba Seřizovači 18 500 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních fréz FRÉZAŘ - práce na stroji MCV 1270. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: práce na stroji MCV 1270 , vyučen v oboru, 2 směnný nebo 3 směnný provoz, První kontakt telefonicky /emailem/ pro sjednání pohovoru se zaměstnavatelem ve firmě., kontakt: p. Škorpíková Jitka, tel.: 566 642 401, e-mail: jitka.skorpikova@zdas.cz. Pracoviště: Žďas, a. s., Strojírenská, č.p. 675, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Jitka Škorpíková, +420 601 131 533.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 15 800 Kč

Obsluha zařízení na tepelné zpracování kovů KALIČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15800 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Požadavky: vyučen, svářečský průkaz základní výhodou, 3 směnný provoz, Popis práce: chemicko-tepelné zpracování kovů, žíhání, cementování, kalení a popouštění v elektrických pecích různých druhů, kalení plamenem, řízení a obsluha automatizovaných procesů tepelného zpracování, Zaměstnanecké výhody: Týden dovolené navíc, závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění a další. Pracoviště: Žďas, a. s., Strojírenská, č.p. 675, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Nikola Filipová, +420 607 015 667.

Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč

Montážní dělníci výrobků z ostatních materiálů obsluha zařízení na zpracování a povrchovou úpravu kovů a jiných materiálů. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 30. Poznámka: zasedací místnosti ÚP ve 4.patře, Strojírenská 28, 591 01 Žďár nad Sázavou , nepřetržitý provoz, Zaměstnavatel nevyvažaduje žádné speciální vzdělání. Na základě výběrového řízení rozhodne o kvalifikaci uchazeče. Zaměstnavatel si uchazeče zaškolí., první kontakt e-mailem: jantatak91@gmail.com nebo telefonicky 725 810 009 p. Taťák Petr - zaměstnavatel garantuje osobní kontakt po te. domluvě. Pracoviště: Pracovní agentura atlas s.r.o. - svratka, Libušina, č.p. 194, 592 02 Svratka. Informace: Jan Taťák, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přípravné utkání FC Vysočina Jihlava - SFK Vrchovina Nové Město na Moravě.
9

OBRAZEM: Jihlava v generálce zvítězila, v koncovce se ale opět trápila

Videosouhrn 13.–15. července 2018

Školní spoj ve stromě a kosení jako české tchai-ťchi: zhlédněte videa víkendu

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Dokázali to. Dva roky po neúspěšném finále mistrovství Evropy se francouzská parta probila k úspěchu. Tým Didiera Deschampse potvrdil v gólově bohatém finále roli papírového favorita a Chorvatsko porazil 4:2. Jejich výhra se však neobešla bez kontroverzí.

Chrám bude opět otevřen k večernímu rozjímání i zpovědi

Žďár nad Sázavou – Kostel otevřený k poklidné chvíli přemýšlení, rozjímání, modlitbě nebo k tichému duchovnímu rozhovoru najdou zájemci v pondělí 16. července večer. Ve žďárském chrámu svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře se totiž opět koná takzvaná Nikodémova noc. K dispozici bude jako vždy kněz i jáhni.

Seniorka v bytě upadla, sama už nedokázala vstát

Žďár nad Sázavou – Dobrý konec měl případ, který policisté řešili v pátek po čtvrté hodině odpolední ve Žďáře nad Sázavou. Na strážce zákona se obrátila žena, jež měla obavy o svoji příbuznou – žďárskou seniorku.

Dítě střet se safari vláčkem nepřežilo

Zvole – Průběh prvního ročníku velkého rodinného festivalu Blue Style Prima Fest, jenž se od pátku odehrává v Šiklandu u Zvole na Bystřicku, zasáhla v sobotu kolem půl čtvrté odpoledne tragická událost. Takzvaný safari vláček, který vozí návštěvníky na vyhlídkové jízdy po zábavním areálu, se tam střetl s pětiletým chlapcem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT