Krajští silničáři nechali začátkem roku otestovat 85 sypačů různých značek. Výsledek není ani trochu pozitivní. Prošlo pouze 25 aut. Zbylá auta budou buď upravena, nebo budou ze zimní údržby vyřazena. U většiny z nich docházelo k přetížení náprav. Do zimy 2017/2018 chce proto kraj nakoupit dalších 15 sypačů.

Velký test aut objednal kraj v reakci na loňskou kontrolu, kterou neprošlo osm z jedenácti aut. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla byly v pořádku pouze dva sypače značky Iveco a jedna Tatra. Zbylých osm tatrovek v testu neuspělo.

Problémem aut bylo přetížení předních a zadních náprav. „Přední nápravy byly přetížené ve chvíli, kdy byla vozidla nenaplněná a měla vepředu pluh. Když byla některá auta naplněná, nevyšel zase test na tíhu zadních náprav," vysvětil problémy náměstek Joukl.

Z 85 testovaných vozů jich 36 projde potřebnými úpravami, které kraj vyjdou na 4 miliony korun. Týká se to 35 tatrovek a jednoho sypače značky Man. „Zpravidla půjde o výměnu kol včetně disků, výměnu torzních tyčí a dále půjde o úpravy v zápisech do technického průkazu ohledně maximálního zatížení nápravy," popsal Joukl.

Dalších 24 nákladních aut silničářů už upravit nepůjde, budou proto vyřazeny ze zimní údržby. U nich se žádné úpravy dělat nemohou. „Tyto vozy budou staženy ze zimní údržby a půjdou jenom na letní údržbu a nebo do rezervy, s tím, že na ně nebude osazována radlice," dodal Joukl. Mezi nimi je devět vozů Škoda 706, devět aut LIAZ, dále pět vozidel značky Mercedes a dvě tatrovky.

Nyní mají silničáři na Vysočině k dispozici 151 sypačů. Kontrolována byla jen asi polovina.

Vybrány byly vozy z řad, které neprošly onou testovací kontrolou na konci loňského roku. „Když při kontrolním vážení vyšly dobře sypače Iveco, kterých máme 63, tak u dalších z nich jsme kontrolní vážení už nedělali," poznamenal Joukl k výběru vzorků, které putovaly na testy.

Veškeré úpravy musí být hotové do začátku nové zimní sezony 2015/2016. „V tuto chvíli už je asi dvacet vozů upravených podle požadavků," sdělil Joukl. Nyní má správa 151 sypačů, do budoucna, po všech úpravách, jich zbude 138. Za ty, které byly vyřazeny, by správa chtěla koupit sypače nové, ale potřebných sto milionů na ně v tuto chvíli nemá. Nicméně do sezony 2017/2018 plánuje patnáct nových aut nakoupit.

A kde se stala podle Joukla chyba? Dle něj vznikly problémy v dřívějších letech kvůli odlišným požadavkům na vozidla v okresech a při nedostatečné kontrole při přebírání vozidel. Také zadávací dokumentace při výběrových řízení v letech 2007 a 2008 v některých případech nebyla podle Joukla zcela v pořádku. „Například požadavek na vzduchem chlazený motor byl diskriminační a splňoval ho jeden výrobce," narážel Joukl na zakázky z doby, kdy kraj vedl hejtman Miloš Vystrčil. „Nemám momentálně všechny potřebné informace, ale je s podivem, že dlouhá léta vozidla Tatra jezdila, a nebyl s tím problém. Zajímavé, že pan Joukl na to upozorňuje zrovna v době, kdy sám čelí trestnímu stíhání," připomněl Vystrčil kauzu údajně předraženého nákupu sypačů Iveco v roce 2009. Náměstek Libor Joukl a šéf vysočinských silničářů Jan Míka jsou v tomto případě obviněni z pletich při šest let starém výběrovém řízení na nákup nových sypačů.