Oproti předchozímu roku dojde od neděle 15. prosince k navýšení ujetých vlakových kilometrů o necelých devět procent na téměř čtyři a půl milionu. Výrazně se zvýší počet vlaků, které budou jezdit mezi Havlíčkovým Brodem, Jihlavou, Telčí a Slavonicemi. Z Brodu do Ledče nad Sázavou pak bude možné jezdit bez přestupu ve Světlé nad Sázavou. Budou také jezdit přímé vlaky z Jihlavy do Tábora.

Svůj název dostane nově i většina spěšných vlaků. Ty na trase Havlíčkův Brod – Jilhava – Telč – Slavonice nesou název Renesance, dva páry spěšných vlaků z Okříšek nebo z Třebíče do Brna se budou jmenovat Horácký expres a jednotlivé páry spěšných vlaků mířících do Znojma dostaly iniciativou Kraje Vysočina názvy Veltlínské zelené, Ryzlink rýnský a Sauvignon.

Rovněž dojde k úpravě sítě pokladen na vlakových nádražích. Prodej jízdních dokladů bude možný on-line a nově ve větší míře i u vlakového personálu. Pokladních přepážek na železničních stanicích zůstane na celé Vysočině jen tucet. České dráhy zároveň opouští staré zvyklosti. „Nepočítáme s vydáváním knižních jízdních řádů. Zájem nesmírně klesal, dostali jsme se v regionu k prodeji stovky kusů,“ vysvětlila Lenka Horáková, ředitelka Regionálního obchodního centra Českých drah Jihlava.

Také se očekává, že bude jezdit méně nejstarších motorových vozů, které znalci železnice znají pod označením řady 810, a u souprav klasických osobních vozů, které nesou označení Bdsee a Btmteeo. Nejmodernějších vlaků RegioSpider bude stejný počet, skoro o polovinu se ale zvýší počet vozů Regionova, některé z nich budou vybaveny wi-fi. „Pořízení zcela nových motorových i elektrických jednotek se očekává kolem roku 2023,“ dodala Horáková. Půjde o devět nových vozů motorové trakce a šest jednotek poháněných elektřinou, všechny budou určeny pro provoz na Vysočině.

Na jednu jízdenku vlakem, autobusem i trolejbusem

V rámci inovace jízdních řádů přichází ke slovu rovněž možnost cestovat v rámci kraje na jednu jízdenku i s přestupem mezi vlaky, autobusy a třeba i trolejbusy v jihlavské MHD. „Tarif kraje VDV by měl být podle předpokladů spuštěn prvního března na dráze i u většiny autobusových dopravců. Cestující bude mít na výběr, jestli si zvolí nepřestupní tarif dopravce nebo tarif Kraje Vysočina a bude moci přestupovat mezi vlaky a autobusy. Samozřejmě v rámci časové platnosti kuponu,“ vysvětlil Pavel Bartoš z dopravního odboru vysočinského krajského úřadu.

Zatímco nyní po přestupu cestující vždy znovu platí finančně nevýhodné jízdenky v počátečním kilometrickém pásmu, nově bude vzdálenost počítána pouze z výchozího místa cesty. Kilometry se budou také počítat podle nejkratší možné vzdálenosti. Dosud cestující mohli platit na jedné trase různou částku podle toho, kolik kilometrů autobus při objíždění různých vesnic skutečně ujel. To ale bude ale v tarifu VDV minulostí.

Co se týká změn autobusových jízdních řádů regionálních linek od poloviny prosince, měly by být dostupné nejpozději od začátku prosince, ujistil Bartoš. „Obesíláme starosty obcí, aby věděli, k jakým změnám u nich dochází,“ dodal.