Bezplatné cestování se černým pasažérům, které v jihlavské městské hromadné dopravě nachytá revizor, zase o něco prodraží. Pokuty za jízdu bez platné jízdenky se v Jihlavě zvyšují od prvního září. Jak Deník dříve informoval, o této změně se doposud jen uvažovalo, nyní už je však definitivní.
Pokud cestující jízdné a takzvanou přirážku k jízdnému zaplatí hned na místě, bude ho to nyní stát sedm stovek místo původních šesti set. Když černý pasažér peníze uhradí ve lhůtě do patnácti dnů od udělení pokuty, vyjde ho to na osm set korun namísto dřívějších sedmi set. Ten, kdo bude s placením otálet ještě déle, bude muset ze své peněženky vytáhnout rovnou patnáct set korun, dosud byla nejvyšší pokuta tisícikorunová.
„Navýšení přirážky k jízdnému nám nyní umožňuje novela zákona a s tím související vyhláška, která uvádí udělení pokuty za jízdu načerno až do výše 1 500 korun. Ostatní města k tomuto kroku většinou přistoupila od 1. července, v případě Jihlavy se tak děje od 1. září," uvedl ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím.
A hned také dodal další důvod, proč se pokuty zvýšily. „Zmíněné částky se držely na stejné úrovni už několik let, naopak ceny jízdenek MHD neustále stoupají. Tyto nové sumy tak více odpovídají výši současného jízdného," vysvětlil Vilím.
Neplatiči, kteří nechtějí pokutu uhradit, se v Jihlavě se zlou potážou. „Ti, kteří mají platit tisíc korun, respektive patnáct set, na to mají zhruba měsíc až dva, kdy je upomínáme. Pak už na nic nečekáme a tuto dlužnou částku prodáváme specializované firmě zabývající se vymáháním dluhů. Tím to pro nás končí," doplnil ředitel DPMJ.
Dlužníka pak čekají oplétačky se soudem a případně nakonec i návštěva exekutora. Zhruba dvaceti až třiceti procentům černých pasažérů se nejvyšší dlužnou částku podaří uhradit včas, zbytek neplatičů se řeší právě přes právníky, soudy a exekutory. Dlužná částka se pak může z několika stovek vyšplhat až na několik tisíc, nebo dokonce desítek tisíc korun.
V jihlavské MHD se podaří odhalit okolo pěti tisíc černých pasažérů za rok. To jsou asi tři procenta z celkového počtu lidí, které jihlavské autobusy a trolejbusy ročně přepraví.
Více za jízdu načerno zaplatí třeba i cestující v autobusech společnosti ICOM transport, která pokutu navýšila z původní tisícikoruny na patnáct set už letos na jaře.
ZUZANA MUSILOVÁ