Tento stříbrný „doutník“ Aero Minor Sport se v první půlce dvacátého století proháněl na trase nejslavnějšího automobilovém závodu ve francouzském Le Mans. „Opravdu to není žádná kopie, ale originál, který jsem si pořídil už před lety, postupně ho opravil a oživil,“ vysvětluje automobilový závodník, který v Kynicích provozuje autoservis.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Náměstí v Humpolci rozduněly historické skvosty
A co je ještě zajímavější, před dvěma lety se Jaroslav Prášek pro kterého jsou automobily celoživotní láskou, rozhodl, že se jeho auto na trasu Le Mans Classic zase vrátí.
Ovšem nejslavnější vytrvalostní závod, který se ve Francii koná od roku 1923 má přísné podmínky. „Závod není pro amatéry. Musíte mít závodnickou licenci. Rovněž auto, se kterým startujete, potřebuje mít historii. To znamená, že už někdy muselo v Le Mans jezdit,“ vysvětluje.
V roce 1949 se tento automobil zapsal do dějin, když v prvním poválečném čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans zvítězil ve své kategorii a celkově skončil po přepočtu kubatur druhý.
Další podmínkou je technický stav stroje. Závod předepisuje pro auto speciální pneumatiky originál z Velké Británie, kdy jedna stojí asi deset tisíc. „I za tak přísných podmínek je na startovní čáře tlačenice. Účastní se tisícovka posádek, v naší kategorii jich bylo 250,“ vzpomíná Prášek.
Na otázku, jak závod ve Francii dopadl, dodává s úsměvem: „Dojeli jsme v pořádku. Konkurence byla velká, už proto, že v závodním poli třídy dva s vozidly z let 1949 až 1956 je řada bývalých pilotů formule 1, kteří soupeřům nic nedarují," podotýká.
Rodina Práškových vůni benzinu propadla. Dcera Jaroslava Práška se proháněla ve formuli, do té doby, než si pořídila rodinu, jeho synovec Michal Prášek z Havlíčkova Brodu holduje lásce k motocyklovým závodům.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Průmyslová zóna Vystrkov. Místní se bojí dovozu levných pracovních sil